Hoppa till innehållet

Angry Birds-bolaget har luft under vingarna - stiger i börspremiären

Spelutvecklaren Rovio, som ligger bakom Angry Birds, fick en flygande start på karriären som noterat bolag. När klockan passerade 11 var aktien upp 6 procent jämfört med teckningskursen. 

Foto: Rovio

Beskedet att Rovio går till börsen möttes av ett stort intresse från investerarkollektivet. Redan i måndags meddelande bolaget att erbjudandet riktat mot privatpersoner var övertecknat och att teckningsperioden därmed stängde en dag tidigare än planerat. 

Introduktionspriset fastställdes till 11,5 euro per aktie, vilket var taket i teckningsintervallet, och gav därmed bolaget ett börsvärde på 896 miljoner euro eller 8,6 miljarder kronor. 

Läs mer: ”Så räddade filmen Angry Birds-bolaget” 

Redan på fredagen inleddes handeln på Helsingforsbörsens så kallade förlista innan handeln flyttas över till huvudlistan den 3 oktober. Spelutvecklaren fick ett varmt mottagande i den inledande handeln och strax efter att klockan passerat 11 stod aktien i 12,2 euro vilket var ett lyft på 6 procent jämfört med teckningskursen. 

"Det ser ut att finnas en initial efterfrågan på aktien. Men givet att noteringen övertecknades flera gånger så var reaktionen inte allt för dramatisk", säger Atte Riikola, analytiker på Inderes, till Reuters.  

Pod: Angry Birds-bolagets krokiga väg till börsen

Efter fredagens initiala kursuppgång landar Rovios börsvärde på omkring 950 miljoner euro, motsvarande 9,1 miljarder kronor. Det kan jämföras med Sveriges största noterade spelutvecklare Paradox som har ett börsvärde på 9 miljarder kronor och THQ Nordic med ett börsvärde på omkring 5,5 miljarder kronor. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera