Hoppa till innehållet

Angry Birds-notering blir jackpot för svenska Moor

Miljardnoteringen av Angry Birds-bolaget Rovio är jackpot för riskkapitalbolaget Moor, med portföljbolag som Acast, Spotscale och Volumental. Det indikerar bolagets partner Kerstin Cooley, på scen vid Di Startup Tour i Umeå.

Kerstin Cooley, partner på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Amanda Lindgren
Kerstin Cooley, partner på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Amanda Lindgren

Finska Rovio, bolaget bakom Angry Birds-spelen och -filmen, har backat en aning på börsen sedan noteringen. Men bolaget värderas ändå till 8,6 miljarder kronor. De är därmed Nordens näst största börsnoterade spelbolag efter svenska Paradox.

Rovio grundades av kusinerna Mikael och Niklas Hed 2003 och har bland annat tagit in stora mängder investerade pengar från Kaj Hed, som är pappa till Mikael och farbror till Niklas. Inför börsnoteringen i slutet av september ägde Kaj Hed hela 70 procent av Rovio. Han räknade då med att sälja aktier för motsvarande 1,8 miljarder kronor via bolaget Trema Holdings. Detta ser ut att ha gått enligt plan. Idag äger Trema Holdings knappt 37procent av Rovio.

Läs mer: Så går det för det nordiska spelundret på börsen

Vi kommer ha mer pengar att investera.

Miljardförsäljningen goda nyheter för Kaj Hed privat, men även för Moor (NTL), som ofta beskrivs som uppbackat av "Angry Birds-pengar". Det svenska riskkapitalbolaget grundades 2011 och har hittills investerat närmare 200 miljoner kronor i bolag som poddplatformen Acast (NTL), drönarbolaget Spotscale (NTL) och Volumental (NTL), som jobbar med 3d-scanning av kroppen. Merparten av Moors kapital kommer från just Kaj Hed.

Läs mer: Rysk-svenska börsraketen G5:s vill utmana Candy Crusch

Från scen vid Di Startup Tour i Umeå ger Moors partner Kerstin Cooley en försiktig, men ändå tydlig indikation på att noteringen av Rovio är mycket positivt för Moor.

”Jag kan inte uttala mig om vad Kaj Hed ska göra med sina pengar. Men han är en långsiktig investerare, serie-entrepernör och bolagsbyggare. Han har tagit initiativet till Moor och vi har byggt en bra plattform. Så ja, jag tror vi kommer ha mer pengar att investera i framtiden. Idag har vi också andra privata investerare, även från Umeå”, sa hon vid onsdagens evenemang.

Foto:
Kerstin Cooley, partner på Moor, intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud vid Di Startup Tour i Umeå under onsdagen.

Se intervjun med Kerstin Cooley: Live från Startup Tour i Umeå (2:37 timmar in i programmet)

Moor har investerat i 16 bolag sedan starten 2011. 

”Vi tittar på 400-500 bolag om året och vi investerar i cirka fem om året”, säger Kerstin Cooley.

Av de 16 har två lagt ner verksamheten, Goo och Teller. 

”Goo gick tyvärr i konkurs av fel anledning. Bolaget hade kunnat överleva med en kraftig bantad verksamhet men en konvertibellångivare vägrade konvertera till aktier och då fanns inget alternativ. Detta visar att det är ytterst viktigt att tänka på hur man tar in pengar i bolaget”, resonerar Kerstin Cooley.

Läs mer: 3D-utvecklaren Goo ansöker om konkurs 

I fallet Teller, en app för sortering av e-mail, menar hon att bolaget missbedömde hur svårt det skulle vara att realisera tjänsten.

Att 14 av 16 portföljbolag fortfarande är verksamma ser Kerstin Cooley som ett bra track record.

”Vi kommer säkert se fler i portföljen som inte lyckas framöver. Men vi tycker ändå det är bra snart fem år efter start. Vi sprinklar inte pengar på marknaden. Istället är vi med tidigt och investerar långsiktigt”, säger hon.

 Vi missade vår chans att investera i Umeåbolaget Limes Audio tyvärr.

Kerstin Cooley är uppvuxen i Malmberget, 10 mil norr om polcirkeln, och studerade vid Umeå Universitet i början av 90-talet. Hon besöker Umeå ofta och är bekant med dess bolag och affärsänglar. Men Moor har ännu inte investerat i något startupbolag därifrån.

”Nej. Vi hade precis inlett samtal med Limes Audio när de fick propåer från amerikanska bolag. Så vi missade vår chans där tyvärr”, säger hon.

Läs mer: Smart Video är ny finalist i Di Startup Tour

Limes Audio är främst känt för att ha tagit fram en mjukvara som enligt bolaget är en av de bästa för att ta bort ekot som ofta tillkommer i samtal över telefon och på nätet. Umeåbolaget köptes av Google i början av 2017 för en ej offentliggjord summa.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera