Hoppa till innehållet

Angry Birds-notering blir jackpot för svenska Moor

Miljardnoteringen av Angry Birds-bolaget Rovio är jackpot för riskkapitalbolaget Moor, med portföljbolag som Acast, Spotscale och Volumental. Det indikerar bolagets partner Kerstin Cooley, på scen vid Di Startup Tour i Umeå.

Kerstin Cooley, partner på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Amanda Lindgren
Kerstin Cooley, partner på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Amanda Lindgren

Finska Rovio, bolaget bakom Angry Birds-spelen och -filmen, har backat en aning på börsen sedan noteringen. Men bolaget värderas ändå till 8,6 miljarder kronor. De är därmed Nordens näst största börsnoterade spelbolag efter svenska Paradox.

Rovio grundades av kusinerna Mikael och Niklas Hed 2003 och har bland annat tagit in stora mängder investerade pengar från Kaj Hed, som är pappa till Mikael och farbror till Niklas. Inför börsnoteringen i slutet av september ägde Kaj Hed hela 70 procent av Rovio. Han räknade då med att sälja aktier för motsvarande 1,8 miljarder kronor via bolaget Trema Holdings. Detta ser ut att ha gått enligt plan. Idag äger Trema Holdings knappt 37procent av Rovio.

Läs mer: Så går det för det nordiska spelundret på börsen

Vi kommer ha mer pengar att investera.

Miljardförsäljningen goda nyheter för Kaj Hed privat, men även för Moor (NTL), som ofta beskrivs som uppbackat av "Angry Birds-pengar". Det svenska riskkapitalbolaget grundades 2011 och har hittills investerat närmare 200 miljoner kronor i bolag som poddplatformen Acast (NTL), drönarbolaget Spotscale (NTL) och Volumental (NTL), som jobbar med 3d-scanning av kroppen. Merparten av Moors kapital kommer från just Kaj Hed.

Läs mer: Rysk-svenska börsraketen G5:s vill utmana Candy Crusch

Från scen vid Di Startup Tour i Umeå ger Moors partner Kerstin Cooley en försiktig, men ändå tydlig indikation på att noteringen av Rovio är mycket positivt för Moor.

”Jag kan inte uttala mig om vad Kaj Hed ska göra med sina pengar. Men han är en långsiktig investerare, serie-entrepernör och bolagsbyggare. Han har tagit initiativet till Moor och vi har byggt en bra plattform. Så ja, jag tror vi kommer ha mer pengar att investera i framtiden. Idag har vi också andra privata investerare, även från Umeå”, sa hon vid onsdagens evenemang.

Foto:
Kerstin Cooley, partner på Moor, intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud vid Di Startup Tour i Umeå under onsdagen.

Se intervjun med Kerstin Cooley: Live från Startup Tour i Umeå (2:37 timmar in i programmet)

Moor har investerat i 16 bolag sedan starten 2011. 

”Vi tittar på 400-500 bolag om året och vi investerar i cirka fem om året”, säger Kerstin Cooley.

Av de 16 har två lagt ner verksamheten, Goo och Teller. 

”Goo gick tyvärr i konkurs av fel anledning. Bolaget hade kunnat överleva med en kraftig bantad verksamhet men en konvertibellångivare vägrade konvertera till aktier och då fanns inget alternativ. Detta visar att det är ytterst viktigt att tänka på hur man tar in pengar i bolaget”, resonerar Kerstin Cooley.

Läs mer: 3D-utvecklaren Goo ansöker om konkurs 

I fallet Teller, en app för sortering av e-mail, menar hon att bolaget missbedömde hur svårt det skulle vara att realisera tjänsten.

Att 14 av 16 portföljbolag fortfarande är verksamma ser Kerstin Cooley som ett bra track record.

”Vi kommer säkert se fler i portföljen som inte lyckas framöver. Men vi tycker ändå det är bra snart fem år efter start. Vi sprinklar inte pengar på marknaden. Istället är vi med tidigt och investerar långsiktigt”, säger hon.

 Vi missade vår chans att investera i Umeåbolaget Limes Audio tyvärr.

Kerstin Cooley är uppvuxen i Malmberget, 10 mil norr om polcirkeln, och studerade vid Umeå Universitet i början av 90-talet. Hon besöker Umeå ofta och är bekant med dess bolag och affärsänglar. Men Moor har ännu inte investerat i något startupbolag därifrån.

”Nej. Vi hade precis inlett samtal med Limes Audio när de fick propåer från amerikanska bolag. Så vi missade vår chans där tyvärr”, säger hon.

Läs mer: Smart Video är ny finalist i Di Startup Tour

Limes Audio är främst känt för att ha tagit fram en mjukvara som enligt bolaget är en av de bästa för att ta bort ekot som ofta tillkommer i samtal över telefon och på nätet. Umeåbolaget köptes av Google i början av 2017 för en ej offentliggjord summa.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera