Hoppa till innehållet

Anima tar in 95 miljoner för sin smarta klocka – lanserar i USA

Animas smarta klocka Kronaby har lanserats i Europa och börjar nu rullas ut i USA. Inför lanseringen tog Malmöbolaget in 95 miljoner kronor.

Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid
Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid

I Västra hamnen i Malmö sitter bolaget Anima och utvecklar en uppkopplad klocka.

Det var fyra Sony Mobile-chefer som grundade bolaget 2015 och i samband med det fick man in 95 miljoner kronor från den börsnoterade kinesiska komponenttillverkaren Goertek.

Efter att ha flugit under radarn med sin klocka i 18 månader lanserade man modellen Kronaby i våras. Dessutom fyllde man på kassan rejält inför lanseringen.  

Nyhetsbyrån Rapidus skriver att bolaget tog in ytterligare omkring 95 Mkr från ägarkretsen. 

Läs mer: Här är Malmöbolagets hemliga smartklocka

Animas vd Pål Borge uppger för nyhetsbyrån att marknadsintroduktionen går enligt plan.

”Vi träffar de kinesiska ägarna på kvartalsbasis. Vi har stora ambitioner, helt baserat på vår gemensamma vision”, säger han till Rapidus.

Foto:

Fredrik Rosén är CFO på Malmöbolaget Anima.

I Europa säljer man sedan april och i USA har man börjat rulla ut. Men hur försäljningen går vill vd:n inte berätta.

Bokslutet för 2016, som alltså täcker en period innan produkten lanserades, visar på ett minusresultat på 106 Mkr. Bolaget räknar enligt Rapidus med att bli lönsamt i slutet av 2017.

Klockan finns i fyra analoga modeller och kan bland annat fungera som en fjärrkontroll till mobiltelefonens kamera eller användas för att spara den geografiska positionen som användaren befinner sig på.

Foto:

”Sekel” är en av Kronabys modeller.

Grunden till Anima lades när Sony Mobile i Lund i mars 2015 varslade 1 000 personer om uppsägning. Då bestämde sig Animas grundare Fredrik Rosén, Pål Borge, Sarandis Kalogeropulos och Thomas Sandelius för att lämna sina chefsjobb på mobiltillverkaren och bygga något nytt.

”Mobilbranschen förändrades i grunden. Vi kände alla ett driv att skapa något nytt och vara med i nästa digitala transformation kring internet of things”, berättade Sarandis Kalogeropulos för Di Digital inför lansering i januari.

Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera