Hoppa till innehållet

Anna Urombi är årets Female Founder

Di Digitals läsare har röstat fram Anna Urombi, vd och medgrundare på Addtruly, till Årets kvinnliga grundare. 

Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.Foto: Jonas Eng
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.Foto: Jonas Eng

Inför ett fullsatt Female Founders-event tog Anna Urombi emot priset som delades ut för andra året i rad.

Hon hade själv aldrig tänkt att hon skulle bli entreprenör och tycker därför att det är extra roligt att ta hem titeln som årets Female Founder. 

”Det känns helt overkligt! Många av de nominerade är kvinnor jag själv ser upp till, som exempelvis förra årets vinnare Lena Apler”, säger hon.

Efter sin masterutbildning i globala studier vid Göteborgs universitet och två år på FN:s huvudkontor i New York väcktes idén som i dag utgör stommen i hennes startup Addtruly.

Den digitala tjänsten grundades 2014 och är en marknadsplats där företag kopplas ihop med och kan stötta mindre gräsrotsorganisationer. Företagen får även hjälp att kommunicera sitt engagemang, så som donationer, till sina kunder via Addtruly.

Anna Urombi tror att det är ett ökat intresse för välgörenhet bland företag som är anledningen till vinsten. Hon och medgrundaren Malin Jungerstedt (som lämnat bolaget) var tidigt ute med sin tjänst på den svenska marknaden. I dag tycker hon att det finns en helt annan kunskap om hur viktigt det är att som företag kommunicera sitt välgörenhetsengagemang.

”Många förstod inte social innovation som koncept – särskilt eftersom vi inte riktigt kunde visa på snabb utveckling i ett tidigt stadium. Nu pratar man inte om varför man ska jobba med mjuka värden, utan hur”, säger hon.

2016 tog de in sina första investeringar om drygt två miljoner kronor, från bland annat riskkapitalbolaget Wellstreet och affärsängeln Bo Mattsson.

Till en början var kunderna researrangörer, som kopplades samman med gräsrotsorganisationer på destinationerna. Men nu går utvecklingen mer mot B2B-företag.

I dag har Addtruly ett tiotal kunder och runt 35 organisationer kopplade till sig. Längre fram i vår satsar man på att ta in ytterligare kapital, och har även börjat snegla mot den brittiska och amerikanska marknaden.

Var kommer ditt eget engagemang för välgörenhet och mänskliga rättigheter ifrån?

”Jag kommer från en väldigt kulturellt blandad bakgrund; min mamma är ryska, min pappa från Uganda och jag är född i Ukraina. Att jag har ett stort intresse för andra kulturer och andra människors livssituation kommer nog därifrån, sedan har min utbildning inom samhällsvetenskap satt ramen för det intresset.”

Mer om Female Founders: 

Di Digital Female Founders är ett event där vi hyllar de kvinnliga grundarna, makthavarna och investerarna som just nu hjälper Sveriges tech-stjärnor att nå sin fulla potential. Varje år utser vi med läsarnas hjälp årets Female Founder, en kvinnlig entreprenör som på olika sätt haft en positiv inverkan på det digitala näringslivet. 

Fakta Anna Urombi:

Ålder: 36 år.

Gör: Vd och medgrundare av Addtruly.

Bor: Göteborg.

Karriär: Har en kandidatexamen i statsvetenskap och en master i globala studier från Göteborgs universitet. Därefter följde två år som säljare av interkulturell dialog på FN i New York. Arbetade bland annat som analytiker på Ramböll innan hon 2014 grundade Addtruly tillsammans med Malin Jungerstedt.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera