Hoppa till innehållet

Anna Urombi är årets Female Founder

Di Digitals läsare har röstat fram Anna Urombi, vd och medgrundare på Addtruly, till Årets kvinnliga grundare. 

Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.Foto: Jonas Eng
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.Foto: Jonas Eng

Inför ett fullsatt Female Founders-event tog Anna Urombi emot priset som delades ut för andra året i rad.

Hon hade själv aldrig tänkt att hon skulle bli entreprenör och tycker därför att det är extra roligt att ta hem titeln som årets Female Founder. 

”Det känns helt overkligt! Många av de nominerade är kvinnor jag själv ser upp till, som exempelvis förra årets vinnare Lena Apler”, säger hon.

Efter sin masterutbildning i globala studier vid Göteborgs universitet och två år på FN:s huvudkontor i New York väcktes idén som i dag utgör stommen i hennes startup Addtruly.

Den digitala tjänsten grundades 2014 och är en marknadsplats där företag kopplas ihop med och kan stötta mindre gräsrotsorganisationer. Företagen får även hjälp att kommunicera sitt engagemang, så som donationer, till sina kunder via Addtruly.

Anna Urombi tror att det är ett ökat intresse för välgörenhet bland företag som är anledningen till vinsten. Hon och medgrundaren Malin Jungerstedt (som lämnat bolaget) var tidigt ute med sin tjänst på den svenska marknaden. I dag tycker hon att det finns en helt annan kunskap om hur viktigt det är att som företag kommunicera sitt välgörenhetsengagemang.

”Många förstod inte social innovation som koncept – särskilt eftersom vi inte riktigt kunde visa på snabb utveckling i ett tidigt stadium. Nu pratar man inte om varför man ska jobba med mjuka värden, utan hur”, säger hon.

2016 tog de in sina första investeringar om drygt två miljoner kronor, från bland annat riskkapitalbolaget Wellstreet och affärsängeln Bo Mattsson.

Till en början var kunderna researrangörer, som kopplades samman med gräsrotsorganisationer på destinationerna. Men nu går utvecklingen mer mot B2B-företag.

I dag har Addtruly ett tiotal kunder och runt 35 organisationer kopplade till sig. Längre fram i vår satsar man på att ta in ytterligare kapital, och har även börjat snegla mot den brittiska och amerikanska marknaden.

Var kommer ditt eget engagemang för välgörenhet och mänskliga rättigheter ifrån?

”Jag kommer från en väldigt kulturellt blandad bakgrund; min mamma är ryska, min pappa från Uganda och jag är född i Ukraina. Att jag har ett stort intresse för andra kulturer och andra människors livssituation kommer nog därifrån, sedan har min utbildning inom samhällsvetenskap satt ramen för det intresset.”

Mer om Female Founders: 

Di Digital Female Founders är ett event där vi hyllar de kvinnliga grundarna, makthavarna och investerarna som just nu hjälper Sveriges tech-stjärnor att nå sin fulla potential. Varje år utser vi med läsarnas hjälp årets Female Founder, en kvinnlig entreprenör som på olika sätt haft en positiv inverkan på det digitala näringslivet. 

Fakta Anna Urombi:

Ålder: 36 år.

Gör: Vd och medgrundare av Addtruly.

Bor: Göteborg.

Karriär: Har en kandidatexamen i statsvetenskap och en master i globala studier från Göteborgs universitet. Därefter följde två år som säljare av interkulturell dialog på FN i New York. Arbetade bland annat som analytiker på Ramböll innan hon 2014 grundade Addtruly tillsammans med Malin Jungerstedt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera