Centerpartiets partiledare Annie Lööf är den partiledare bland riksdagspartierna som engagerat mest på sociala medier under valåret 2018. Även under augusti är Annie Lööf den partiledare som omnämnts flest gånger på sociala medier, visar data från IT-företaget Meltwater.
Annie Lööfs framgångar på sociala medier visar att Centerledaren lyckats med sin kommunikation i de digitala kanalerna, enligt Sophie Hedestad som är marknadschef på IT-företaget Meltwater.
”Annie Lööf har fattat att sociala medier är viktigt och hon gör det riktigt bra i förhållande till partiets storlek. Hon är väldigt personlig i sin kommunikation, publicerar en bild på sig själv som barn och kommer med inlägg i svenska stora händelser”, säger Sophie Hedestad.
Med bara två veckor kvar till valet har centerledaren lyckats skramla ihop 46 200 följare på Instagram och 112 000 följare på Twitter. Annie Lööf får dessutom draghjälp av det egna partiets höga aktivitet på sociala medier inför valdagen 9 september.
Läs mer: Tunt med digitalt valfläsk inför valet
”Centerpartiets egna medlemmar är aktiva och kör ut mycket i egna kanaler. Allt partiet och Annie Lööf publicerar re-tweetas och läggs upp på nytt. De är bra på att få spridning på eget innehåll”, säger Sophie Hedestad.
På Facebook däremot får Annie Lööf se sig besegrad av både statsminister Stefan Löfven och Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Enligt Sophie Hedestad handlar det om att både S och SD valt satsa på Facebook som kanal för att nå ut till väljarna under valupptakten.
När det kommer till räckvidd i sociala medier så toppar Stefan Löfven listan, statsministern når flest människors flöden månaden innan valet. Inte så oväntat kanske i och med att han är statsminister och representerar Sveriges största parti.
"Anledningen till att Stefan Löfven når ut till många är att han blir omskriven mycket av större medier och konton på sociala medier med många följare", säger Sophie Hedestad.
Moderaternas partiledare tillika statsministerkandidat, Ulf Kristersson, hamnar på fjärdeplats när det kommer till att nå ut i sociala medier. En anledning till att ledaren för Sveriges näst största parti inte hamnar högre kan vara att han är relativt ny som partiledare, säger Sophie Hedestad.
I och med att valet närmar sig tätnar debatterna och klimatet på sociala medier kan på många håll vara unket. Miljöpartiets Gustav Fridolin har näst flest likes på sin "avgå-sida" på Facebook efter Stefan Löfven.
”Gustav Fridolin är lite av ett svart får på sociala medier. Samtidigt som många gillar hans 'avgå-sida' så engagerar han minst på sociala medier”, säger Sophie Hedestad.
I takt med att Instagram växer stadigt sett till antal användare blir plattformen allt viktigare för att nå ut till väljare, inte minst till den yngre generationen.
Inför valet 2018 har tre partiledare: Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson och Liberalernas Jan Björklund, inget konto på Instagram. Generalfel enligt Sophie Hedestad.
”Det är en stor kommunikationsmiss. Det är en ypperlig chans att komma närmare sina följare och det är märkligt att de inte tänker till.”