Hoppa till innehållet

Här är partiledaren som är störst på sociala medier

Sociala medier är en viktig kanal för partierna i året val. Bland partiledarna är det stor skillnad på vilka som lyckas och vilka som misslyckas. 

Foto: Janerik Henriksson/TT

Centerpartiets partiledare Annie Lööf är den partiledare bland riksdagspartierna som engagerat mest på sociala medier under valåret 2018. Även under augusti är Annie Lööf den partiledare som omnämnts flest gånger på sociala medier, visar data från IT-företaget Meltwater. 

Annie Lööfs framgångar på sociala medier visar att Centerledaren lyckats med sin kommunikation i de digitala kanalerna, enligt Sophie Hedestad som är marknadschef på IT-företaget Meltwater.

”Annie Lööf har fattat att sociala medier är viktigt och hon gör det riktigt bra i förhållande till partiets storlek. Hon är väldigt personlig i sin kommunikation, publicerar en bild på sig själv som barn och kommer med inlägg i svenska stora händelser”, säger Sophie Hedestad.

Med bara två veckor kvar till valet har centerledaren lyckats skramla ihop 46 200 följare på Instagram och 112 000 följare på Twitter. Annie Lööf får dessutom draghjälp av det egna partiets höga aktivitet på sociala medier inför valdagen 9 september. 

Läs mer: Tunt med digitalt valfläsk inför valet 

”Centerpartiets egna medlemmar är aktiva och kör ut mycket i egna kanaler. Allt partiet och Annie Lööf publicerar re-tweetas och läggs upp på nytt. De är bra på att få spridning på eget innehåll”, säger Sophie Hedestad.

På Facebook däremot får Annie Lööf se sig besegrad av både statsminister Stefan Löfven och Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Enligt Sophie Hedestad handlar det om att både S och SD valt satsa på Facebook som kanal för att nå ut till väljarna under valupptakten. 

När det kommer till räckvidd i sociala medier så toppar Stefan Löfven listan, statsministern når flest människors flöden månaden innan valet. Inte så oväntat kanske i och med att han är statsminister och representerar Sveriges största parti. 

"Anledningen till att Stefan Löfven når ut till många är att han blir omskriven mycket av större medier och konton på sociala medier med många följare", säger Sophie Hedestad.

Moderaternas partiledare tillika statsministerkandidat, Ulf Kristersson, hamnar på fjärdeplats när det kommer till att nå ut i sociala medier. En anledning till att ledaren för Sveriges näst största parti inte hamnar högre kan vara att han är relativt ny som partiledare, säger Sophie Hedestad.

I och med att valet närmar sig tätnar debatterna och klimatet på sociala medier kan på många håll vara unket. Miljöpartiets Gustav Fridolin har näst flest likes på sin "avgå-sida" på Facebook efter Stefan Löfven.

”Gustav Fridolin är lite av ett svart får på sociala medier. Samtidigt som många gillar hans 'avgå-sida' så engagerar han minst på sociala medier”, säger Sophie Hedestad.

I takt med att Instagram växer stadigt sett till antal användare blir plattformen allt viktigare för att nå ut till väljare, inte minst till den yngre generationen. 

Inför valet 2018 har tre partiledare: Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson och Liberalernas Jan Björklund, inget konto på Instagram. Generalfel enligt Sophie Hedestad.

”Det är en stor kommunikationsmiss. Det är en ypperlig chans att komma närmare sina följare och det är märkligt att de inte tänker till.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera