Hoppa till innehållet

Anställda larmar om omfattande snusk på Mathem

Den digitala matbutiken Mathem har sett en explosiv tillväxt under de senaste åren. Nu vittnar dock flera anställda om dålig livsmedelshantering och usla arbetsförhållanden, rapporterar Aftonbladet.

Mathems vd och grundare Tomas Kull (t.h.) tillsammans med den tidigare styrelseledamoten Jakob Tolleryd.
Mathems vd och grundare Tomas Kull (t.h.) tillsammans med den tidigare styrelseledamoten Jakob Tolleryd.Foto: Jesper Frisk

Mögel, varma kylbilar och personal som tvingas kissa och byta mensskydd i anslutning till matkassar som ska levereras till konsumenter. Så ser situationen ut på Mathem, vittnar 16 tidigare eller nuvarande anställda till Aftonbladet.

Mathem är tillsammans med Linas Matkasse den största digitala matbutiken på den svenska marknaden. Bolaget omsatte i fjol drygt 1 miljard kronor, men med en växande förlust på 168 miljoner kronor. 

Enligt de anställda kan varorna få stå ute i rumstemperatur i flera timmar. Maten ska också ha varit i kontakt med damm, larver, fåglar och mögel. Det ska dessutom ha funnits utgångna produkter på hyllorna i Mathems lager, enligt vittnena.

Mathems vd Tomas Kull förnekar dock att bolagets livsmedelshantering skulle vara undermålig.

”Det där stämmer inte. Jag går ju själv runt här hela tiden och tittar”, säger han till Aftonbladet.

När Aftonbladet besöker Mathems lager visar det sig dock att temperaturen i budbilarna flera gånger överstigit 20 grader under den varma sommaren.

Läs mer: Många vill klicka hem maten efter semestern – jackpott för Mathem och Axfood 

I går kväll skickade Tomas Kull och Mathem ut ett mejl till sina kunder, som Di Digital också tagit del av, där han skriver att företaget undersöker vad som gått snett med kylan i bilarna. 

Han poängterar samtidigt att företaget har klarat alla kontroller från Livsmedelsverket och den aktuella miljöförvaltningen utan avvikelser, men väljer trots det att starta en egen granskning. 

Arbetsmiljön ska också vara mycket dålig, enligt de anställda. Situationen bekräftas av två fackföreträdare på Mathem.

”De behandlar sin personal som utbytbara robotar egentligen”, säger det tidigare skyddsombudet Peter Boucher till Aftonbladet.

Aftonbladet berättar att anställda tvingats kissa eller byta mensskydd i lastbilarna på grund av det pressade tidsschemat. 

”Jag känner till att kollegor har kissat i flaket. Det beror naturligtvis på de rastförhållanden som vi har, som gör att det är svårt att uppsöka toalett”‚ säger Franz Binette, skyddsombud på Mathem, till tidningen.

Grundaren och vd:n Tomas Kull bekräftar att han har kännedom om minst ett tillfälle där en person tvingats uträtta sina behov i lastbilen. 

”Vi lägger ut raster i körschemat. Men vi har haft utmaningar där förarna hamnat i trafikköer och känt att de måste köra ikapp”, säger han till Aftonbladet.

Di Digital kunde nyligen berätta att Mathem i snitt betalar 23 000 kronor i månadslön till sina anställda, enligt årsredovisningen för 2017.

Huvudägare i bolaget är riskkapitalbolaget Verdane, den danske e-handelsinvesteraren Anders Holch Ovlsen, grundarna Tomas och Karolin Kull samt H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera