Hoppa till innehållet

Anti-matsvinnbolaget tar in kapital – siktar mot nya marknader

Startupbolaget Deligate tar nu in 7,5 miljoner kronor från bland andra Swedia Capital, som drivs av finansmannen Staffan Persson och hans son Fredrik Persson. Syftet med nyemissionen är att påskynda den internationella expansionen och produktutvecklingen.

Teamet bakom Deligate. Översta raden från vänster: Adam Vikström, Annie Carlsson, Mattias Chahin och Magnus Cornell. Nedre raden från vänster: Herman Berger Kullberg och Marcus Karleport.
Teamet bakom Deligate. Översta raden från vänster: Adam Vikström, Annie Carlsson, Mattias Chahin och Magnus Cornell. Nedre raden från vänster: Herman Berger Kullberg och Marcus Karleport.Foto: Press.

Deligate utvecklar, marknadsför och säljer lösningar för minskat matsvinn. Med en digital datummärkning ser bolaget till att maten tas om hand innan den passerat sitt bäst-före-datum. Bolaget har varit verksamt sedan 2016.

Grundarna Adam Vikström, Lukas Wallströmer och Mattias Chahin har tidigare erfarenhet inom grossistbranschen och det var så de kom på idén för startupen. 

I dag har bolaget drygt 300 butiker som kunder i såväl Sverige, Danmark som Norge. 

Deligate erbjuder huvudsakligen tre tjänster, dels två appar som kontrollerar datum och för statistik på varorna men även en fysisk prislappsmaskin. Coop, Hemköp och Ica är några stora butikskedjor som finns på kundlistan. 

Nu tar det Örebrobaserade bolaget in nya pengar för att påskynda expansionen utanför Skandinavien. 

”Vårt kapital säkerställer finansiering för den expansion vi planerar framför allt på nya marknader och vi har lyckats med vår målsättning att hitta investerare med lång erfarenhet och bra track-record av tillväxtbolag”, säger vd:n Adam Vikström.

Under 2018, som var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader, uppgick omsättningen till 1,9 Mkr. Förlusten blev 0,35 Mkr. 

Med i nyemissionen är även den nuvarande ägaren Svanberg & Co Invest, samt Malmö-entreprenören Håkan Lagerberg, storägare och vd för det börsnoterade bolaget Swedencare.

Läs mer: ”Det är absurt att vi importerar mat och slänger den” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera