Hoppa till innehållet

Antidepp-hjälm för hemmabruk segrar i Malmö: ”Vi vill bli granskade”

Malmö skickar Flow Neurosciences antidepp-hjälm till den stora finalen av Di Digital Startup Tour. ”Vi har gjort det här till en medicinteknisk lösning för att vi vill bli granskade”, säger medgrundaren Daniel Månsson.

Daniel Månsson från Flow Neuroscience som vann Di Digital Startup Tour i Malmö under onsdagen.
Daniel Månsson från Flow Neuroscience som vann Di Digital Startup Tour i Malmö under onsdagen.Foto: Banfa Jawla

Nu är det klart vilka sju bolag som ska tävla om segern i Di Digital Startup Tour 2018.

Det senaste – Flow Neuroscience (NTL), som utvecklar en antidepp-hjälm – kvalificerade sig genom att vinna den sista deltävlingen i Malmö under onsdagen.

”Vi vill dra ned depressionstalen genom att se till att de som är obehandlade i dag, exempelvis på grund av stigma, ska kunna beställa en produkt och behandlas hemma”, säger Daniel Månsson, medgrundare av Flow Neuroscience.

Bolaget, som har tagit in riskkapital från den välrenommerade Silicon Valley-firman Khosla Ventures, utvecklar en hjälm med två elektroder som skickar impulser till hjärnan i syfte att motverka depressioner.

Läs mer: Guldregn över deras anti-depp-hjälm 

Tanken är att den som har ett intyg på en depressionsdiagnos ska kunna beställa hem en hjälm och ladda ned en app som ger information om depression och som ska användas samtidigt som hjälmen.

Stimuleringen tar 30 minuter om dagen och består av 18 sessioner under sex veckor.

Erik Rehn, medgrundare av Flow Neuroscience, bär bolagets hårdvara.
Erik Rehn, medgrundare av Flow Neuroscience, bär bolagets hårdvara.

De båda grundarna träffades när de för några år sedan jobbade på ett labb på KTH som modellerar hjärnans funktion.

Daniel Månsson är psykolog medan Erik Rehn är neurovetare, elektroingenjör och programmerare.

”Vi var nog de enda som kom in före klockan 12 och vi började prata om böcker vi läst och blev vänner”, säger Daniel Månsson.

Efter att ha skrivit en masteruppsats i psykologi om elektrostimulering åkte Daniel Månsson runt på konferenser på ämnet och byggde samtidigt upp en förståelse för litteraturen.

Enligt Daniel Månsson har flera större studier visat att metoden bakom hjälmen fungerar.

Just nu ligger Flow Neuroscience i slutfasen av den regulatoriska processen som de hoppas ska vara färdig innan årsskiftet. Därefter kan produkten lanseras.

Det är också här – snarare än i tekniken – som det unika med Flow Neuroscience finns, hävdar Daniel Månsson:

”Många kan bygga en strömkrets. Det är inte så svårt”, säger han och fortsätter:

”Men vi har gjort det här till en medicinteknisk lösning för att vi vill bli granskade. Det är en omfattande process och har kostat tid och pengar men den ser till att läkare, psykologer och patienter kan veta att hjälmen är säker.”

Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i Malmö, med Daniel Månsson från Flow Neuroscience längst till vänster.
Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i Malmö, med Daniel Månsson från Flow Neuroscience längst till vänster.Foto: Banfa Jawla

Affärsmodellen ser just nu ut så att hjälmen – när den väl börjar säljas – har en engångskostnad. Men Daniel Månsson öppnar för att de framöver kan ändra modellen.

”Sedan, för att få volym, så har vi inlett en process för att kunna sälja till sjukhus, privata läkare och psykologer”, säger han.

Daniel Månsson hoppas att lanseringen av hjälmen ska ske kort efter godkännandet. 

”Vi börjar i Sverige och Storbritannien samtidigt, men kommer ha ett fokus på Storbritannien eftersom vi bland annat har ett samarbete med en större klinik för mental ohälsa”, säger Daniel Månsson.

På scen under Di Startup Tour i Malmö intervjuades även Vanja Tufvesson, som har medgrundat Pink Programming, ett programmeringsnätverk för kvinnor, och serieentreprenören och affärsängeln Carl Silbersky som alldeles nyligen blev affärsutvecklingschef på börsraketen Bimobject. 

Under dagen pitchade även Apparkingspot, Boost Thyroid, Connected Senses, Passenger, Radinn och Sentian.ai.

Efter deltävlingen i Malmö är det dags för den stora finalen Stockholm den 28 november. På spel står bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra din plats i publiken på startuptour.di.se. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera