Nu är det klart vilka sju bolag som ska tävla om segern i Di Digital Startup Tour 2018.
Det senaste – Flow Neuroscience (NTL), som utvecklar en antidepp-hjälm – kvalificerade sig genom att vinna den sista deltävlingen i Malmö under onsdagen.
”Vi vill dra ned depressionstalen genom att se till att de som är obehandlade i dag, exempelvis på grund av stigma, ska kunna beställa en produkt och behandlas hemma”, säger Daniel Månsson, medgrundare av Flow Neuroscience.
Bolaget, som har tagit in riskkapital från den välrenommerade Silicon Valley-firman Khosla Ventures, utvecklar en hjälm med två elektroder som skickar impulser till hjärnan i syfte att motverka depressioner.
Läs mer: Guldregn över deras anti-depp-hjälm
Tanken är att den som har ett intyg på en depressionsdiagnos ska kunna beställa hem en hjälm och ladda ned en app som ger information om depression och som ska användas samtidigt som hjälmen.
Stimuleringen tar 30 minuter om dagen och består av 18 sessioner under sex veckor.
De båda grundarna träffades när de för några år sedan jobbade på ett labb på KTH som modellerar hjärnans funktion.
Daniel Månsson är psykolog medan Erik Rehn är neurovetare, elektroingenjör och programmerare.
”Vi var nog de enda som kom in före klockan 12 och vi började prata om böcker vi läst och blev vänner”, säger Daniel Månsson.
Efter att ha skrivit en masteruppsats i psykologi om elektrostimulering åkte Daniel Månsson runt på konferenser på ämnet och byggde samtidigt upp en förståelse för litteraturen.
Enligt Daniel Månsson har flera större studier visat att metoden bakom hjälmen fungerar.
Just nu ligger Flow Neuroscience i slutfasen av den regulatoriska processen som de hoppas ska vara färdig innan årsskiftet. Därefter kan produkten lanseras.
Det är också här – snarare än i tekniken – som det unika med Flow Neuroscience finns, hävdar Daniel Månsson:
”Många kan bygga en strömkrets. Det är inte så svårt”, säger han och fortsätter:
”Men vi har gjort det här till en medicinteknisk lösning för att vi vill bli granskade. Det är en omfattande process och har kostat tid och pengar men den ser till att läkare, psykologer och patienter kan veta att hjälmen är säker.”
Affärsmodellen ser just nu ut så att hjälmen – när den väl börjar säljas – har en engångskostnad. Men Daniel Månsson öppnar för att de framöver kan ändra modellen.
”Sedan, för att få volym, så har vi inlett en process för att kunna sälja till sjukhus, privata läkare och psykologer”, säger han.
Daniel Månsson hoppas att lanseringen av hjälmen ska ske kort efter godkännandet.
”Vi börjar i Sverige och Storbritannien samtidigt, men kommer ha ett fokus på Storbritannien eftersom vi bland annat har ett samarbete med en större klinik för mental ohälsa”, säger Daniel Månsson.
På scen under Di Startup Tour i Malmö intervjuades även Vanja Tufvesson, som har medgrundat Pink Programming, ett programmeringsnätverk för kvinnor, och serieentreprenören och affärsängeln Carl Silbersky som alldeles nyligen blev affärsutvecklingschef på börsraketen Bimobject.
Under dagen pitchade även Apparkingspot, Boost Thyroid, Connected Senses, Passenger, Radinn och Sentian.ai.
Efter deltävlingen i Malmö är det dags för den stora finalen Stockholm den 28 november. På spel står bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra din plats i publiken på startuptour.di.se.