Hoppa till innehållet

Antler vill bli Stockholms nya startupfabrik

På startupgeneratorn Antler behöver deltagarna varken en affärsidé eller medgrundare från start. Nu har det nytänkande, men hittills oprövade, konceptet kommit till Stockholm. ”De flesta av oss har sagt upp oss från våra jobb”, säger deltagaren David Almroth.

Den nystartade startupgeneratorn Antler har nu slagit upp portarna i Sverige. Totalt 67 entreprenörer har antagits till Antlers första program, som löper i fem månader.

”Intresset har varit väldigt stort. Vi hade ungefär 1 000 sökande från hela världen”, säger Anders Hammarbäck, partner på Antler.

Antler startades i Singapore 2017 av norrmannen Magnus Grimeland. Han var tidigare anställd på Rocket Internet och är en av grundarna bakom den sydostatiska e-handelsjätten Zalora.

När Di Digital besöker Antlers lokaler på Kungsgatan i centrala Stockholm är det full aktivitet. En riskkapitaljury är på plats för att ge de nybakade deltagarna insikter om vad som krävs för att säkra en investering.

”Ni träffas inte på ett traditionellt sätt, så vissa investerare kommer säkert vara skeptiska till en början”, säger Jacob Key, partner på riskkapitalfonden Luminar Ventures, till deltagarna.

Antler skiljer sig nämligen åt från liknande generatorer och inkubatorer, eftersom deltagarna varken behöver en affärsidé eller medgrundare från start.

”Mig veterligen finns det ingen annan plattform som satt det i system på samma sätt”, har Antlers grundare Magnus Grimeland tidigare sagt.

Fokus ligger i stället på talangerna, som ska utvecklas med hjälp av handfasta tips från meriterat håll. Till sin hjälp har Antler rådgivare och mentorer som Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius, Klarnas marknadschef David Sandtröm, Anna Omstedt från Meduniverse och Warren Campbell, med en bakgrund på konsultfirman McKinsey.

Men kraven blir snart betydligt hårdare. Efter bara två månader ska deltagarna ha hittat lämpliga kompanjoner, baserat på intressen och kompetens, och pitcha en färdig idé för Antler.

Jag skulle själv inte vilja övertyga mina bästa vänner att säga upp sig från sina jobb – och sedan känna mig ansvarig för deras framtid.

Vissa kommer då säkra en första investering på 1 miljon kronor, i utbyte mot 12 procent av aktierna i bolaget, medan de som misslyckas får lämna programmet i förtid.

”Vi räknar med att ungefär hälften av bolagen får en investering, så har det sett ut i Singapore”‚ säger Anders Hammarbäck.

Under resans gång får deltagarna ekonomiskt stöd, samt tillgång till kontor och andra resurser. Många har tidigare varit anställda på andra företag, både inom techsektorn och den klassiska industrin, och den genomsnittliga arbetslivserfarenheten är 9 år. 

Niclas Krantz sade till exempel upp sig från telekomjätten Ericsson för att förverkliga sin entreprenörsdröm.

”Jag har länge velat ge mig in i startup-världen och bygga något spännande. Men det är svårt att hitta människor med olika kompetenser i sin egen vänskapskrets, ofta består den av likasinnade. Antler är en unik möjlighet att träffa rätt medgrundare och bli introducerade för investerare”, säger han.

Antler är än så länge relativt oprövat som koncept, och ni är den första kullen i Sverige. Hur kommer det sig att du ändå väljer att ta den här risken? 

”För mig sänker Antler risken med att bli entreprenör, som ju är en chansning för alla. De hjälper till med fickpengar i några månader, samtidigt som jag får rätt redskap för att lyckas”, säger Niclas Krantz.

Ungefär en tredjedel av deltagarna i den första kullen är kvinnor, en andel som Antler hoppas kunna växa framöver.

Veena Giridhar Gopal, med en bakgrund på bland annat Pepsi i London, har flyttat till Stockholm för att testa lyckan som bolagsbyggare. 

”Jag har länge arbetat på stora bolag med långa beslutsprocesser. Det har gjort mig frustrerad och till slut förlorar du din kreativitet. Här på Antler är det tvärtom, man uppmuntras till att ta risker och utmanas hela tiden av de andra deltagarna”, säger hon.

David Almroth kommer däremot från startupvärlden, där han senast arbetade som teknikchef på annonsbolaget Campanja.

”Antlers koncept är optimalt på många sätt. De flesta av oss har till exempel sagt upp oss från våra jobb samtidigt och kommer in med samma engagemang. Jag skulle själv inte vilja övertyga mina bästa vänner att säga upp sig från sina jobb – och sedan känna mig ansvarig för deras framtid. Det är känsligt”, säger han.

Om teamen kan överleva de här hektiska och fullspäckade två månaderna – tror jag möjligheten är väldigt stor att grundarna kommer hålla ihop länge.

Deltagarna medger dock att det helt nya konceptet kan föra med sig vissa utmaningar.

”Nu i början är gruppdynamiken väldigt positiv, men det kommer förmodligen att förändras när flera bolagsförsök misslyckas. Det kommer att stresstesta hela idén med Antler. Det ska bli intressant att se hur många grundare som har träffats genom Antler som fortfarande håller ihop fem år”‚ säger Niclas Krantz.

”Om teamen kan överleva de här hektiska och fullspäckade två månaderna – tror jag möjligheten är väldigt stor att grundarna kommer hålla ihop länge. Det är en helt unik erfarenhet”, säger Veena Giridhar Gopal.

Den 12 juni, när programmet är färdigt, ska de nykläckta bolagen introduceras till ett nätverk av externa investerare.

Antler har etablerat kontakter i Stockholm med välrenommerade riskkapitalbolag som EQT EQT -2,05%Dagens utveckling, Creandum och Northzone. De samarbetar även med globala företagsjättar som Amazon och IBM. Tanken är att alla deltagare som gått Antler-programmet ska inkluderas i ett större nätverk.

Målsättningen är att producera 1 000 bolag på fem år. Utöver Stockholm och Singapore siktar Antler på att dra igång program i Addis Abeba, Amsterdam, London och Sydney under 2019.

Antler håller just nu på att resa 30 miljoner dollar, motsvarande 270 Mkr, till en första fond som ska finansiera verksamheten i Stockholm. Samma summa tas även in till Antlers andra regioner. Deras egen affärsidé är att så småningom tjäna pengar på bolagen genom försäljning av aktier, så kallade exits.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera