Tanken med Starflows (NTL) plattform är att kreatörer ska få betalt för exempelvis texter, videor, podcaster eller musik som de skapar och sprider till sina följare.
Bolagets grundare, 21-årige David Gabor, startade bolaget 2015 och har sedan dess jobbat med att få till plattformen. Man har även en managementverksamhet där man signar influencers för att tjäna pengar på följarskaran.
Under förra året tog man in omkring 20 miljoner kronor i finansiering från bland andra Paradox-miljardären Fredrik Westers Kichi Invest.
Läs mer: Plattform för influencers tar in 20 miljoner inför lansering
För Di Digital berättar David Gabor att det nu, under fredagen, är dags för lansering av plattformen.
”Jag startade bolaget för 2,5 år sedan. Kärnan är att kreatörer ska äga värdet och intäkterna de skapar. Fram tills nu genereras intäkter för kreatörer genom annonsering. Vi vill förändra branschen och uppmuntra folk till att skapa saker folk är villiga att betala för. Jag är väldigt exalterad över att komma igång med det”, säger han.
Genom Starflows plattform kan kreatörer själva bestämma vad och hur de vill ta betalt av sina följare. Antingen tar man en engångskostnad för att följarna ska kunna ta del av innehåll eller så kan kreatören skapa olika prenumerationspaket där användaren betalar kontinuerligt.
Starflow tar fem procent av det kreatörer får in när de använder bolagets plattform.
Läs mer: 19-årig techprofil tar in 2 Mkr till idol-app
Samtidigt som bolaget arbetat med plattformen har David Gabor och Starflow arbetat hårt med att skapa ett eget finansieringssystem genom en egenkryptovaluta.
Tanken är att alla transaktioner mellan följare och kreatörer så småningom ska ske med hjälp av bolagets egen kryptovaluta Starcoin, enligt David Gabor är fördelen med en egen valuta att kreatörerna får mer kontroll över sina transaktioner och därmed får ut mer av värdet från innehållet.
När arbetet inleddes med att utveckla kryptovalutan startade Starflow en ICO, en form av crowdfunding där personer investerar i den nya kryptovalutan med den redan etablerade valutan ethereum i utbyte mot ett visst värde i Starcoins när den väl släpps – så kallade tokens.
Men arbetet med att få in kapital i form av ethereum har gått segt. Försäljningen av tokens startade i mars och skulle avslutas i maj.
Det datumet har skjutits upp till den 30 november eftersom man inte fått in så mycket investeringar som man hoppats.
”Vi har lärt oss mycket under processen. Vi inte varit helt tydliga med vad Starcoin ska göra för plattformen och kreatörerna på den. Vi har inte varit tydliga med hur vår modell för att få in kreatörerna ska fungera. Vi har varit otydliga och det har vi lärt oss av”, säger David Gabor.
Trots att ICO:n ser ut att bli en flopp vill David Gabor inte kalla projektet för ett misslyckande.
”Oavsett om vi gjort en ICO eller inte så hade vi byggt en kryptovaluta för plattformen. Det måste man inte göra en ICO för, men det är ett sätt för oss att resa kapital. Det testade vi och det gick inte som vi förväntat oss men vi är glada för utfallet även om vi inte gick som vi tänkt”, säger han.
Anledningen till att ICO:n gått segt är enligt David Gabor att marknaden för kryptovalutor och ICO:er gått igenom en kris med drastiskt sjunkande värde i bitcoin, den största av kryptovalutor, vilket gjort att potentiella investerare dragit sig från att investera i nya kryptovalutor.
”Vi hade väldigt höga förväntningar. Vi var ute i världen och träffade privatpersoner och fonder för att presentera idén med Starflow och Starcoin. I samband med det så rasade marknaden med runt 70 procent, då blev det svårt när alla är upptagna med att se över sina förluster”, säger David Gabor.
Motgångarna till trots tror David Gabor fortfarande att Starflows kryptovaluta kommer att ta fart nu när bolagets plattform för kreatörer lanseras i dag.
”Med lanseringen kommer hypen öka exponentiellt för Starflow. Det innebär också att intresset för Starcoin kommer öka. Vi gör allt vi kan för att göra produkten så bra som möjligt och det kommer bli positiva resultat för alla inblandade”, säger han.