Hoppa till innehållet

Äntligen lansering för Starflow – men kryptofinansieringen blev en flopp

I dag lanserar influencerbolaget Starflow sin plattform som ska hjälpa kreatörer att få betalt direkt av sina följare. Men lanseringen skuggas av bolagets ambitioner om en egen kryptovaluta för betalningarna på plattformen.

Starflows grundare David Gabor.
Starflows grundare David Gabor.Foto: Pressfoto.

Tanken med Starflows (NTL) plattform är att kreatörer ska få betalt för exempelvis texter, videor, podcaster eller musik som de skapar och sprider till sina följare. 

Bolagets grundare, 21-årige David Gabor, startade bolaget 2015 och har sedan dess jobbat med att få till plattformen. Man har även en managementverksamhet där man signar influencers för att tjäna pengar på följarskaran.

Under förra året tog man in omkring 20 miljoner kronor i finansiering från bland andra Paradox-miljardären Fredrik Westers Kichi Invest.

Läs mer: Plattform för influencers tar in 20 miljoner inför lansering 

För Di Digital berättar David Gabor att det nu, under fredagen, är dags för lansering av plattformen. 

”Jag startade bolaget för 2,5 år sedan. Kärnan är att kreatörer ska äga värdet och intäkterna de skapar. Fram tills nu genereras intäkter för kreatörer genom annonsering. Vi vill förändra branschen och uppmuntra folk till att skapa saker folk är villiga att betala för. Jag är väldigt exalterad över att komma igång med det”, säger han.

Genom Starflows plattform kan kreatörer själva bestämma vad och hur de vill ta betalt av sina följare. Antingen tar man en engångskostnad för att följarna ska kunna ta del av innehåll eller så kan kreatören skapa olika prenumerationspaket där användaren betalar kontinuerligt. 

Starflow tar fem procent av det kreatörer får in när de använder bolagets plattform. 

Läs mer: 19-årig techprofil tar in 2 Mkr till idol-app 

Samtidigt som bolaget arbetat med plattformen har David Gabor och Starflow arbetat hårt med att skapa ett eget finansieringssystem genom en egenkryptovaluta. 

Tanken är att alla transaktioner mellan följare och kreatörer så småningom ska ske med hjälp av bolagets egen kryptovaluta Starcoin, enligt David Gabor är fördelen med en egen valuta att kreatörerna får mer kontroll över sina transaktioner och därmed får ut mer av värdet från innehållet.

När arbetet inleddes med att utveckla kryptovalutan startade Starflow en ICO, en form av crowdfunding där personer investerar i den nya kryptovalutan med den redan etablerade valutan ethereum i utbyte mot ett visst värde i Starcoins när den väl släpps – så kallade tokens.

Men arbetet med att få in kapital i form av ethereum har gått segt. Försäljningen av tokens startade i mars och skulle avslutas i maj. 

Det datumet har skjutits upp till den 30 november eftersom man inte fått in så mycket investeringar som man hoppats.

”Vi har lärt oss mycket under processen. Vi inte varit helt tydliga med vad Starcoin ska göra för plattformen och kreatörerna på den. Vi har inte varit tydliga med hur vår modell för att få in kreatörerna ska fungera. Vi har varit otydliga och det har vi lärt oss av”, säger David Gabor.

Trots att ICO:n ser ut att bli en flopp vill David Gabor inte kalla projektet för ett misslyckande.

”Oavsett om vi gjort en ICO eller inte så hade vi byggt en kryptovaluta för plattformen. Det måste man inte göra en ICO för, men det är ett sätt för oss att resa kapital. Det testade vi och det gick inte som vi förväntat oss men vi är glada för utfallet även om vi inte gick som vi tänkt”, säger han.

Anledningen till att ICO:n gått segt är enligt David Gabor att marknaden för kryptovalutor och ICO:er gått igenom en kris med drastiskt sjunkande värde i bitcoin, den största av kryptovalutor, vilket gjort att potentiella investerare dragit sig från att investera i nya kryptovalutor.

”Vi hade väldigt höga förväntningar. Vi var ute i världen och träffade privatpersoner och fonder för att presentera idén med Starflow och Starcoin. I samband med det så rasade marknaden med runt 70 procent, då blev det svårt när alla är upptagna med att se över sina förluster”, säger David Gabor.

Motgångarna till trots tror David Gabor fortfarande att Starflows kryptovaluta kommer att ta fart nu när bolagets plattform för kreatörer lanseras i dag.

”Med lanseringen kommer hypen öka exponentiellt för Starflow. Det innebär också att intresset för Starcoin kommer öka. Vi gör allt vi kan för att göra produkten så bra som möjligt och det kommer bli positiva resultat för alla inblandade”, säger han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera