Hoppa till innehållet

Apotea ökar omsättningen med 60 procent

Apotea ökade omsättningen rejält under första kvartalet. Bolagets försäljning landade på  338 miljoner kronor vilket är en ökning med 62 procent.

Apotea-gänget: Camilla Günesli (längst fram), Pia Stoltz, Fabian Fischer, Anders Cserkuti, Pär Svärdson och Sofia Modig.
Apotea-gänget: Camilla Günesli (längst fram), Pia Stoltz, Fabian Fischer, Anders Cserkuti, Pär Svärdson och Sofia Modig.Foto: Evelina Carborn

Nätapoteket Apotea.se omsatte sammanlagt 338 miljoner kronor för årets första kvartal, vilket är en ökning med 62 procent jämfört med samma period föregående år. Då låg omsättningen på 209 Mkr, skriver Finwire.

”2017 har börjat bättre än vi hade hoppats på. Tillströmningen av nya kunder är god samtidigt som våra befintliga kunder handlar allt oftare. Vi är väl förberedda på en fortsatt tillväxt på den här höga nivån”, skriver vd Pär Svärdson i en kommentar.

Läs även: Avito-grundarna går in i Apotea 

Samtidigt vill bolaget inte uppge hur mycket resultatet låg på för kvartalet men skriver att resultatet visar en tydlig förbättring. Under 2015 uppgick omsättningen till 585 Mkr och för helåret 2016 hamnade omsättningen strax under miljarden. 

Pär Svärdson kommer, liksom resten av Apoteas grundarteam, från Adlibris som de sålde till Bonnier 2011. Han har dessutom investerat i solcellsbolaget Solkompaniet när bolaget tog in 11 Mkr i slutet av förra året.

Läs även: Apotea-vd:n blir delägare när Solkompaniet tar in 11 miljoner 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera