Hoppa till innehållet

Apotea slår rekord: ”Otrolig tillväxt i år”

Nätapoteket Apotea satte rekord under årets tre första kvartal. Rekordförsäljningen beror framför allt på en ökning av äldre kunder samt minskade besök till fysiska butiker.

”Vi har haft en otrolig tillväxt i år”, säger Pär Svärdson, Apoteas grundare.

Pär Svärdson, grundare och vd för Apotea.
Pär Svärdson, grundare och vd för Apotea.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Apoteas totala försäljning från januari till september landade på 2 904 miljoner kronor, en ökning med 47 procent jämfört med samma period i fjol. 

Företaget säger att de höjt sin kapacitet och nu kan skicka uppemot 50 000 paket om dagen. Sammanlagt skickades 8,2 miljoner paket under årets nio första månader – lika många som under hela 2019.

Läs mer: Kartläggning: Här är Sveriges 45 miljardvärderade teknikbolag – då går de till börsen 

När toppen inträffade i mars dubblades Apoteas försäljning och nätapoteket fick låna in personal från hotell och restauranger för att klara av det ökade orderinflödet. Sammanlagt har nästan 300 personer anställts under januari till september.

”2020 har varit ett tufft år för Apotea. Pandemin gav oss en skjuts vi inte hade räknat med och vi har fått slita hårt för att förse våra kunder med läkemedel”, säger Pär Svärdson i ett pressmeddelande.

Apotea har sett en stor ökning av äldre kunder som börjat beställa sina mediciner online under pandemin och såg en ökning med 100 procent i målgruppen i april var ökningen. 

Enligt Apotea har coronapandemins spridning i Sverige medfört en kraftig ökning av distanshandel av läkemedel, eftersom riskgrupper därmed kan undvika fysiska butiker. 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera