Annons

Apoteas vd: ”Jag tror inte fri frakt är en miljöbov”

Apoteas vd och medgrundare, Pär Svärdson.
Apoteas vd och medgrundare, Pär Svärdson. Foto: Joey Abrait
Pär Svärdson är vd för nätapoteket Apotea, där frakten aldrig kostar konsumenterna någonting. ”Vi satsar mycket på att hitta miljövänliga alternativ”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På Apotea kan en kund beställa en dosettsked för 2 kronor och få den levererad inom några timmar via ett bud som i många fall dyker upp i en bil som tankar fossilbränsle.

Ni erbjuder fri frakt från 0 kronor. Hur ser du på det ur miljösynpunkt?

”Om beställningarna vore väldigt små, och det gick egna bilar till alla kunderna, vore det knepigt i form av utsläpp. Men det är inte riktigt så det fungerar. De små paketen åker med bilar som ändå skulle gå från lagret. Lådorna åker aldrig ensamma. Jag tror inte att fri frakt är en miljöbov. Ingen har förklarat för mig varför det skulle vara så.”

För att kostnaden inte är synlig för kunden?

”Nej, men om du går in på Ica och köper en avokado så är det klart att frakten står för 98 procent av priset. Bonden som odlar avokadon fick förmodligen ingenting. Då kan man tänka sig att det vore bättre om avokadon kostade fem öre och frakten åtta kronor. Blir det bättre för miljön? Resonemanget om e-handelns påverkan bygger på att frakten hela vägen till Ica inte är aktuell. Det är då den sista biten som gör att man ska förtydliga fraktkostnaden. Men varför det?”

Läs mer: Ingen fossilfri frakt i svensk e-handel – utom till Södermalm 

Pär Svärdson menar att e-handeln kan ha en positiv miljöpåverkan i den mån den ersätter konsumenternas bilresor till fysiska butiker.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har dock slagit fast att det i dag inte sker i någon större utsträckning, när det kommer till livsmedel.

För att åstadkomma positiva effekter krävs det enligt VTI en medveten stadsplanering som prioriterar gång-, cykel- och kollektivtrafik samt att godstransporter går till livsmedelsbutiker nära kundernas hem.

”Om du cyklar till en butik blir det förstås bättre ur miljösynpunkt än om ett logistikbolag kör hem till dig. Vi satsar mycket på att hitta miljövänliga alternativ”, säger Pär Svärdson och nämner att flera av Apoteas leverantörer blandar i förnyelsebara drivmedel eller klimatkompenserar.

Läs mer: Spotify ökar flygandet – har inte koll på alla utsläpp 

”Man skulle egentligen göra en vetenskaplig studie för att undersöka detta. Om du handlar mat online så är det inte första gången du handlar mat. Maten transporterades även innan dess.”

Pär Svärdson menar att den stora boven är fria returer.

”Man uppfostrar konsumenten att skicka varor fram och tillbaka. Vi har inga fria returer för jag tycker inte att det är bra. E-handlare – framför allt inom kläder – uppmuntrar folk att köpa ordentlig eftersom det ändå är fria returer. Det är dåligt.”

Läs mer: Ska ta hänsyn till miljön – statliga fonden flyger 9 gånger av 10 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies