Hoppa till innehållet

Apparna låg nere rekordlänge: ”Ber om ursäkt”

Facebook, Instagram och Whatsapp hade omfattande problem som pågick i ett dygn. Nu kan bolaget tvingas återbetala sina annonsörer. 

Facebook, Instagram och Whatsapp låg alla nere i nära ett dygn.
Facebook, Instagram och Whatsapp låg alla nere i nära ett dygn.Foto: TT

På onsdagen och torsdagen drabbades Facebook, Instagram och Whatsapp av koncernens längsta driftstopp hittills.

Användare över hela världen hade svårt att komma åt tjänsterna och sajten Downdetector.com mottog tusentals klagomål i minuten. Rapporterna kom från Europa, Nordamerika, Sydamerika och Japan. 

Facebooks aktie föll med nära 2 procent när handeln öppnade på torsdagen. I förhandeln kring 13.30 på fredagen hade aktien backat med ytterligare drygt 1 procent.

Först efter ett dygn kommenterade Facebook saken och verkade då antyda att det inte rörde sig om någon så kallad ”distributed denial of service”-attack, utan om en flytt mellan servrar.

”En serverkonfigureringsfråga försvårade för de som ville komma åt våra produkter och tjänster. Vi är 100 procent tillbaka i drift och ber om ursäkt för allt besvär”, skrev bolaget.

Facebook öppnar nu för att återgälda annonsörer vars kan ha påverkats av svackan.

”Vi undersöker fortfarande de övergripande konsekvenserna, inklusive möjliga återbetalningar till annonsörer.”

Driftstoppet pågick i omkring 24 timmar. Det längsta uppehållet innan dess uppstod 2008, rapporterar CNET.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera