Allt fler företag väljer att marknadsföra sina produkter eller tjänster genom personligheter, eller så kallade influerare, i sociala medier. Trenden är här för att stanna och enligt de flesta bedömare väntas industrin omsätta runt 1 miljard kronor under 2020.
Det svenska bolaget Society Icon vill hjälpa företag och privatpersoner att komma i kontakt med varandra, med målet att kunna göra alla till influerare för ett varumärke i sociala medier.
Bolaget startades redan 2017 och sedan dess har man utvecklat sin tekniska plattform. Det är först i år som verksamheten börjat ta fart på allvar. Totalt har nu grundaren och vd:n Mose Haregot över 60 000 influerare, eller så kallade ”ikoner”, i sitt stall.
”Det spelar ingen roll om du har 500, 1 500, 5 000 eller 100 000 följare på Instagram. Din räckvidd kan ändå vara värdefull för ett visst varumärke. Den stora vinsten är att marknadsföringen blir mer personlig, trovärdig och äkta”, säger Mose Haregot.
Rent praktiskt registrerar sig privatpersonerna i Society Icons app, där de sedan kan anmäla intresse om att få vara med i kampanj hos något av de annonserande företagen. På Society Icons kundlista finns stora varumärken som Klarna, H&M, Hemtex, Ica, Orkla, Universal Music, Lifesum och Live Nation.
”Tillsammans med annonsören väljer vi ut vilka som får vara med. Våra influerare får själva stor kreativ frihet över innehållet, så länge de håller sig inom vissa ramar. Åt annonsören följer vi räckvidden och annan viktig data i realtid”, säger han.
De flesta influerare som Society Icon arbetar med finns på Instagram eller Tiktok, men möjligheten finns att hjälpa till på alla typer av plattformar. Reklamköparnas ersättning till privatpersonerna varierar efter prestation. Society Icon hanterar transaktionerna och tar sedan en andel som sin förtjänst.
”Affär nummer ett spelar rent krasst inte så stor roll för oss, utan det är intäkter från återkommande kunder som vi ska tjäna pengar på baserat på det värde det vi skapar. Vi tror att det är en framgångsrik modell”, säger han.
Läs mer: Influeraren Bianca Ingrosso säljer i sitt sminkbolag – affären värd 200 miljoner
I år förväntas Society Icon omsätta ungefär 10 miljoner kronor, enligt egen utsago. Under coronapandemin har de sett en kraftig tillväxt, under det första kvartalet uppgick intäkterna enbart till 350 000 kronor.
”Vi hade precis börjat få ordning på vår teknik och organisation. Planen var att gasa, men sedan kom coronapandemin. I början var det inget roligt och vi var nära att gå under, men fortsatte att nöta på. Framåt sommaren hade vi landat flera stora kunder och sedan har det exploderat”, säger han.
Han tar upp svenska succéföretag som Daniel Wellington och Na-kd som två föregångare inom marknadsföring genom infulerare. De började framgångsrikt jobba med modellen tidigt, men det är först nu det breda genomslaget i näringslivet börjar ske.
”Annonsörer har länge haft en fallenhet att köpa stora kampanjer i tv eller i tidningar. Medieköparna stod länge på kö, trots att räckvidden stadigt minskade och priserna fortsatte öka. Men coronapandemin har snabbat på skiftet mot sociala medier, helt enkelt på grund av spenderar mer tid hemma med våra telefoner”, säger Mose Haregot.
Det har förekommit en del kritik från myndigheter om att reklaminlägg på sociala medier inte är tillräckligt tydligt märkta. Hur arbetar ni med det?
”Hela branschen håller på att mogna. Alla aktörer, även vi, har begått misstag tidigare. Men nu lägger vi mycket kraft vid att utbilda och informera våra influerare hur man gör saker och ting rätt. Vi har involverat juridisk expertis som hjälp”, säger han.
Det finns en rad andra bolag vars affärsidé är att bygga upp ett nätverk med influerare. Beatly, Cure Media, Relatable, Splay, Tourn och United Screens konkurrerar till exempel med varandra.
Men Mose Haregot menar att Socetiy Icon tagit en unik position på marknaden – med sin modell om att bygga upp mikroinfluerare – både i Sverige och internationellt. Bolaget har redan expanderat sin affär till Danmark och Norge.
I början av nästa år ska man dessutom etablera sig i Storbritannien, en potentiell jättemarknad, vilket enligt vd:n Mose Haregot borgar för en omsättning på runt 50 Mkr under 2021.
”Vi har redan ett antal kontrakt klara i Storbritannien och planerar att expandera till ännu fler länder i Europa. Dessutom ska vi lansera fler funktioner i appen, till exempel att även låta stora influerare ansöka om att få vara med i våra annonsörers kampanjer”, säger Mose Haregot.
Läs mer: Lämnade tv-jobbet – nu omsätter han miljoner på att göra idrottsstjärnor till influerare