Hoppa till innehållet

Appen som vill göra alla till influerare: ”Spelar ingen roll om du har 500 eller 100.000 följare”

Appen Society Icon hjälper företag som H&M och Klarna att göra privatpersoner till influerare på sociala medier. Bolagets omsättning har vuxit kraftigt och ser i år ut att landa på 10 miljoner kronor. ”I början av coronapandemin var det inget roligt och vi var nära att gå under”, säger vd:n Mose Haregot efter vändningen.

Mose Haregot, vd och grundare av Society Icon.
Mose Haregot, vd och grundare av Society Icon.Foto: Benjamin Hailemariam
Mose Haregot, vd och grundare av Society Icon.
Mose Haregot, vd och grundare av Society Icon.Foto: Press.

Allt fler företag väljer att marknadsföra sina produkter eller tjänster genom personligheter, eller så kallade influerare, i sociala medier. Trenden är här för att stanna och enligt de flesta bedömare väntas industrin omsätta runt 1 miljard kronor under 2020.

Det svenska bolaget Society Icon vill hjälpa företag och privatpersoner att komma i kontakt med varandra, med målet att kunna göra alla till influerare för ett varumärke i sociala medier.

Bolaget startades redan 2017 och sedan dess har man utvecklat sin tekniska plattform. Det är först i år som verksamheten börjat ta fart på allvar. Totalt har nu grundaren och vd:n Mose Haregot över 60 000 influerare, eller så kallade ”ikoner”, i sitt stall.

”Det spelar ingen roll om du har 500, 1 500, 5 000 eller 100 000 följare på Instagram. Din räckvidd kan ändå vara värdefull för ett visst varumärke. Den stora vinsten är att marknadsföringen blir mer personlig, trovärdig och äkta”, säger Mose Haregot.

Rent praktiskt registrerar sig privatpersonerna i Society Icons app, där de sedan kan anmäla intresse om att få vara med i kampanj hos något av de annonserande företagen. På Society Icons kundlista finns stora varumärken som Klarna, H&M, Hemtex, Ica, Orkla, Universal Music, Lifesum och Live Nation.

”Tillsammans med annonsören väljer vi ut vilka som får vara med. Våra influerare får själva stor kreativ frihet över innehållet, så länge de håller sig inom vissa ramar. Åt annonsören följer vi räckvidden och annan viktig data i realtid”, säger han. 

De flesta influerare som Society Icon arbetar med finns på Instagram eller Tiktok, men möjligheten finns att hjälpa till på alla typer av plattformar. Reklamköparnas ersättning till privatpersonerna varierar efter prestation. Society Icon hanterar transaktionerna och tar sedan en andel som sin förtjänst. 

”Affär nummer ett spelar rent krasst inte så stor roll för oss, utan det är intäkter från återkommande kunder som vi ska tjäna pengar på baserat på det värde det vi skapar. Vi tror att det är en framgångsrik modell”, säger han. 

Läs mer: Influeraren Bianca Ingrosso säljer i sitt sminkbolag – affären värd 200 miljoner 

I år förväntas Society Icon omsätta ungefär 10 miljoner kronor, enligt egen utsago. Under coronapandemin har de sett en kraftig tillväxt, under det första kvartalet uppgick intäkterna enbart till 350 000 kronor.

”Vi hade precis börjat få ordning på vår teknik och organisation. Planen var att gasa, men sedan kom coronapandemin. I början var det inget roligt och vi var nära att gå under, men fortsatte att nöta på. Framåt sommaren hade vi landat flera stora kunder och sedan har det exploderat”, säger han.

Han tar upp svenska succéföretag som Daniel Wellington och Na-kd som två föregångare inom marknadsföring genom infulerare. De började framgångsrikt jobba med modellen tidigt, men det är först nu det breda genomslaget i näringslivet börjar ske.

”Annonsörer har länge haft en fallenhet att köpa stora kampanjer i tv eller i tidningar. Medieköparna stod länge på kö, trots att räckvidden stadigt minskade och priserna fortsatte öka. Men coronapandemin har snabbat på skiftet mot sociala medier, helt enkelt på grund av spenderar mer tid hemma med våra telefoner”, säger Mose Haregot.

Det har förekommit en del kritik från myndigheter om att reklaminlägg på sociala medier inte är tillräckligt tydligt märkta. Hur arbetar ni med det?

”Hela branschen håller på att mogna. Alla aktörer, även vi, har begått misstag tidigare. Men nu lägger vi mycket kraft vid att utbilda och informera våra influerare hur man gör saker och ting rätt. Vi har involverat juridisk expertis som hjälp”, säger han.

Det finns en rad andra bolag vars affärsidé är att bygga upp ett nätverk med influerare. Beatly, Cure Media, Relatable, Splay, Tourn och United Screens konkurrerar till exempel med varandra. 

Men Mose Haregot menar att Socetiy Icon tagit en unik position på marknaden – med sin modell om att bygga upp mikroinfluerare – både i Sverige och internationellt. Bolaget har redan expanderat sin affär till Danmark och Norge.

I början av nästa år ska man dessutom etablera sig i Storbritannien, en potentiell jättemarknad, vilket enligt vd:n Mose Haregot borgar för en omsättning på runt 50 Mkr under 2021.

”Vi har redan ett antal kontrakt klara i Storbritannien och planerar att expandera till ännu fler länder i Europa. Dessutom ska vi lansera fler funktioner i appen, till exempel att även låta stora influerare ansöka om att få vara med i våra annonsörers kampanjer”, säger Mose Haregot.

Läs mer: Lämnade tv-jobbet – nu omsätter han miljoner på att göra idrottsstjärnor till influerare

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera