Hoppa till innehållet

Apple ber om ursäkt för att ha slöat ner Iphone

Strax innan jul uppdagades att Apple medvetet hade sänkt prestandan på äldre Iphones. Nu ber teknikjätten om ursäkt och aviserar prissänkningar på batterier.

Apple ber om ursäkt efter att det uppdagats att företaget gjort äldre telefoner långsammare, rapporterar The Verge med flera.

"Vi vet att en del av er känner att Apple har svikit er. Vi ber om ursäkt", skriver teknikjätten i ett uttalande, men insisterar på att de aldrig medvetet kortat livslängden på någon av sina produkter.

I samband med systemuppdateringar har Iphone-telefoner blivit slöare. Användare som delade sina erfarenheter på nätforum märkte av att mjukvaran fungerade mycket bättre efter ett batteribyte.

Läs mer: Apple medger att de gör äldre Iphone långsamma 

Det fick Apple att erkänna att de "jämnar ut toppar" i processhastigheten för att undvika att telefoner plötsligt ska stängas av. Det har i sin tur lett till flera stämningar mot företaget i USA.

Apple meddelar att bolaget mer än halverar priset på byte av batterier i de senaste Iphone-modellerna, även utanför garantin, under hela 2018. Det är dock oklart i vilka länder detta kommer att erbjudas.

Läs även: Så mycket tjänar Apple på varje Iphone

När historien uppdagades strax före jul fick Apple både stöd och kritik.

”Det vore bortom all dumhet och otroligt kortsiktigt för att Apple att göra det, och om det faktiskt stämde skulle det antagligen leda till juridiska problem och myndighetsproblem som ett företag som Apple aldrig skulle vilja ha”, skrev Techcrunch.

The Verge däremot var mer kritiska. Det finns goda skäl för Apple att sänka prestandan, menade sajten, som samtidigt ställde sig frågande till varför en så pass dyr produkt bara klarar av att topprestera i ett år.

Läs även: Apple stäms efter Iphone-erkännande 

Ett antal stämningsansökningar har lämnats in mot Apple för förfarandet. Totalt handlar det om åtta stämningar i flera federala amerikanska domstolar — stämningar som kan utvecklas till gruppstämningar som potentiellt kan komma att beröra miljontals kunder. Även ett liknande fall har hamnat i en israelisk domstol.

"Snarare än att fixa batteridefekten genom att erbjuda ett gratis batteri som ersättning för alla berörda Iphones försökte Apple mörka batteridefekten", står det i en stämningsansökan.

(TT/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera