Hoppa till innehållet

Detaljer om ”Iphone 8” och ”Iphone X” sipprar ut i Apple-läcka

Uppgifter om två nya telefoner ska ha läckt bara dagar inför Apples stora produktlansering.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Apple anstränger sig för att hålla sina nya produkter hemliga men nu har bolaget råkat ut för den kanske största läckan någonsin, skriver BBC.

Någon som troligtvis arbetar inom företaget har läckt ut webbadresser som innehåller en ny version av operativsystemet iOS och bland koden återfinns detaljer om nya iPhone.

Både 9to5mac och MacRumours skrev sent i fredags om läckan och avslöjar mängder av detaljer om Apples nya telefon.

Läs mer: ”Därför handlar Apples jippo om allt annat än Iphone”

Bland koden finns bland annat referenser till en iPhone X samt två nya iPhone 8-modeller. I likhet med tidigare uppgifter från källor till bland annat Bloomberg News väntas även teknik för ansiktsigenkänning. Det väntas även bli en heltäckande skärm där hemknappen på framsidan slopats, men om det gäller samtliga tre modeller eller inte är fortfarande oklart.

Apple väntas visa upp sin nya efterlängtade telefon vid ett event på tisdag den 12 september.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera