Hoppa till innehållet

Apple vill sälja – ger upp i kampen om Kungsträdgården

Apples planerade flaggskeppsbutik fick nej av Stockholms stads politiker. Nu vill bolaget sälja tomträtten i Kungsträdgården.

Apple planerade att bygga en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården men är nu på väg att sälja tomträtten.
Apple planerade att bygga en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården men är nu på väg att sälja tomträtten.Foto: Apple

Apple har meddelat Stockholms stad att tomten i Kungsträdgården som var tänkt till bolagets nya flaggskeppsbutik är till salu. Det rapporterar Fastighetsvärlden.

Manuel Incerdi, chef för utvecklingen av butiksfastigheter på Apple, skriver enligt sajten till borgarrådet Joakim Larsson (M) att Apple är ”besvikna över att inte kunna förverkliga projektet”.

Enligt Fastighetsvärlden har techjätten anlitat Catella för att hitta en köpare.

Apple meddelar också att Stockholms stad kan få köpa tomträtten Sju sekel 1, som bolaget ursprungligen köpte av Stockholms Handelskammare 2015.

Priset var då 129 miljoner kronor, eller 172 000 kronor per kvadratmeter. Apple skulle säga upp hyresgästen, restaurangen TGI Fridays, riva huset och bygga en svensk flagskeppsbutik.

Planerna föll dock inte stadshuset i smaken. Efter valet hösten 2018 meddelade den grönblå majoriteten i Stockholm att Apples planer inte skulle godkännas.

Apple försökte under hösten sälja tomträtten till Stockholms stad för 179 miljoner kronor, alltså 50 miljoner kronor dyrare än inköpspriset.

Di Digital har vid flera tillfällen sökt bolaget för kommentarer om Applehuset.

Läs mer: Elscootrarna går sönder efter fem veckor – bolagen går back 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera