Hoppa till innehållet

Apple, Google och Tesla stäms av barnarbetares familjer

Några av världens största it-bolag anklagas för delansvar i barnarbetares brutala villkor i Kongo-Kinshasa. Företagen stäms för att barn omkommit eller skadats när de jobbat med att vaska fram kobolt, en eftertraktad metall i it- och oljeindustrin.

Sundar Pichai, vd för Google och moderbolaget Alphabet
Sundar Pichai, vd för Google och moderbolaget AlphabetFoto: David Paul Morris, David Paul Morris

Apple, Alphabet, Google, Dell, Microsoft och Tesla stäms i USA:s huvudstad Washington av International Rights Advocates. Rättighetsorganisationen företräder anhöriga till 14 barn som skadats eller förolyckats i gruvorna.

Några koboltgruvor finns i princip inte, kobolt är mestadels en biprodukt i annan gruvdrift, men över hälften av världsproduktionen kommer från Kongo-Kinshasa. Det är en eftertraktad metall som används i legeringar och i oljeindustrin. Men det mest uppmärksammade användningsområdet är uppladdningsbara batterier – vilket innebär att metallen finns i miljarder av de utpekade företagens produkter världen över.

Några av familjerna bakom stämningen hävdar att deras barn arbetade illegalt i gruvor tillhörande det brittiska gruvbolaget Glencore, som säljer kobolt till Brysselbaserade Umicore. Det belgiska bolaget säljer sedan enligt stämningen metallen vidare till Apple, Google, Microsoft samt underleverantörer till Tesla och Dell.

Andra har barn som har arbetat i det kinesiskt ägda gruvbolaget Zhejiang Huayou Cobalt, som enligt stämningsansökan levererar till Apple, Dell och Microsoft.

Barnarbete är vanligt i det fattiga och konfliktdrabbade Kongo. Så har det varit i decennier, och det är alltså inte ett problem som skapats av mobiltelefoners och elbilars batterier. Men de utpekade företagen anklagas för att inte ha kontrollerat och reglerat sina leveranskedjor, utan i stället tjänat pengar på exploateringen.

Familjerna vill nu ha kompensation för bland annat tvångsarbete och känslomässigt lidande.

Glencore svarar enligt brittiska The Guardian att kobolten i Kongo-Kinshasa är en biprodukt till gruvbolagets kopparproduktion och att företaget inte köper eller bearbetar bruten kobolt.

De andra företagen kommenterade inte omedelbart stämningen. Men åtminstone Tesla har publicerat en rapport om konfliktmineraler , där man hävdar att man efter noggrann utredning har kommit fram till att det inte finns sådana från Kongo i företagets bilar och batterier.

Tesla köper sin kobolt bland annat från en kanadensisk gruvstad som heter just Cobalt (kobolt på engelska). Och vd Elon Musk har sagt att i de uppdaterade batterier som snart lanseras inte finns någon kobolt alls.

( TT / Di Digital )

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera