Hoppa till innehållet

Apple gör som Assa – ska erbjuda dörrupplåsning med Iphone

Apple ryktas vilja utmana svenska Assa Abloy på marknaden för smarta nycklar och lås. Bland annat kan det snart gå att öppna dörrar med sin Iphone. 

Tim Cook, vd för Apple.
Tim Cook, vd för Apple.

Apple ryktas utannonsera nya NFC-funktioner för Iphone såsom dörrupplåsning nästa månad vid Worldwide Developers Conference som startar den fjärde juni. Det rapporterar nättidningen The Information. 

NFC-chippet som finns i Iphone kommer snart kunna öppna husdörrar och bildörrar samt användas för att betala för bilresor. I dagsläget används det främst för köp via Apple Pay.

Medan man kan använda en Iphone för att öppna många smarta lås via Bluetooth anses NFC vara en säkrare lösning. Enligt The Information har anställda redan tillgång till de nya funktionerna som har använts för att få åtkomst till olika utrymmen vid Apples huvudkontor i USA. 

Enligt uppgift arbetar man tillsammans med HID Global, företaget som har gjort Apples säkerhetssystem. Även äldre modeller av Iphone uppges kunna använda sig av de nya funktionerna genom att ladda ner en mjukvaruuppdatering. 

Di Digital / Finwire

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera