Hoppa till innehållet

Apple-grundaren bar hennes klocka – nu vänder hon hem till Sverige

Mai-Li Hammargren var en av pionjärerna inom wearables, men saknade fortsatt finansiering och var istället med och byggde upp det svenska startupbolaget Lookback i Silicon Valley. Nu har hon vänt hem för att jobba som intraprenör.

Efter drygt fyra år i San Francisco flyttade Mai-Li Hammargren hem till Stockholm igen för några månader sedan. I Silicon Valley jobbade hon som marknadschef på svenska Lookback, som utvecklar en mjukvara för att förbättra användarupplevelser i appar.

Under hennes tid där gick startupbolaget från 7 500 registrerade användare till 120 000.

”Lookback blev lönsamt i augusti förra året och jag nådde mitt mål med bolaget. Samma vecka som jag sa upp min lägenhet i San Francisco hörde en vd för en stiftelse i Stockholm av sig”, säger Mai-Li Hammargren.

Läs också: Silicon Valley-svenskarna tar in 55 miljoner 

Det var Henrik Friman, vd på IHM Business School som kontaktade henne. IHM grundades redan 1968 och är en privat skola med program för marknadsekonomer, yrkeshögskola och anpassade utbildningar för ledare och företag. Han fick nys om Mai-Li Hammargren genom gemensamma kontakter och erbjöd henne ett jobb som intraprenör.

Mai-Li Hammargrens roll på IHM handlar om att skapa en mer innovativ kultur.

”Under våren har jag till exempel gjort en förstudie med en företagskoncern gällande hur man kan få toppchefer att bli mer intraprenöriella”, säger hon.

Jag var 20 år och hade en idé. En månad senare startade jag bolaget.

Att arbeta med utbildningar är något annat än hennes 12 år i teknikbranschen. Samtidigt tror hon att hennes erfarenheter kan ge inspiration och hopp till framtida ledare. 

Mai-Li Hammargrens egen entreprenörsresa började med den vibrerande klockan Mutewatch. 

”Jag var 20 år och hade en idé. En månad senare startade jag bolaget”, säger hon.

Hon grundade Mutewatch 2008 tillsammans med sin bror Gustav Hammargren och Oscar Ritzén Praglowski. Mai-Li Hammargren kom på idén när hennes dåvarande pojkvän, som var filmfotograf och jobbade sena kvällar, varje morgon vaknade när hennes väckarklocka ringde.

2010 lanserades Mutewatch första produkt, en vibrerande armbandsklocka som uppmärksammades i internationell press och användes av kändisar som modeskaparen Karl Lagerfeld och Apple-medgrundaren Steve Wozniak.

”Vi hade inte så mycket pengar och på inrådan från byrån Prime PR, för att traditionell marknadsföring skulle bli för dyrt, körde vi efter några år på att göra mig till frontfigur”, säger Mai-Li Hammargren.

Vi nådde inte ens en regelrätt såddinvesteringsrunda.

Det blev en global hajp kring henne och hon var med på 6-7 tidningsomslag. Med 10 000 förhandsordrar började det brinna i knutarna kring produktionen. Hon ville också att Mutewatch skulle vara den första smarta klockan i den tappningen.

”Folk förstod inte först att de hade köpt en digitalt genererad bild av produkten”, säger Mai-Li Hammargren. 

Hon jobbade med två olika fabriker, en i Kina och en i Taiwan, och betalade 3,3 miljoner kronor till två konsulter som hjälpte henne att få igång tillverkningen. Totalt skeppade hon 24 000 Mutewatch, utan några stora summor i finansiering.

”Vi nådde inte ens en regelrätt såddinvesteringsrunda, men några entreprenörer förbarmade sig över oss och stoppade in småsummor.”

Mai-Li Hammargren säger att hon inte vet om det var marknaden som inte var bevisad ännu, eller om det handlade om att hon själv inte vågade gå på stora riskkapitalister. 

I andra intervjuer har hon sagt att hon upplevde att hon inte togs på allvar och att en 20-årig man inte hade haft samma problem att hitta kapital.

2014 likviderades Mutewatch och Mai-Li Hammargren gick vidare till att bli marknadschef på Lookback. 

”Jag har försökt analysera Mutewatch-resan och inser att jag borde ha hoppat av när det gick som bäst. Samtidigt är jag extremt stolt över att vi grundare kämpade på in i det sista”, säger Mai-Li Hammargren.

När det gäller Lookback lämnade hon istället när det var lönsamt och hon är numera aktieägare i bolaget efter att ha löst in sina personaloptioner.

”Jag kommer att investera i andra kvinnor när jag kan”, säger Mai-Li Hammargren.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera