Hoppa till innehållet

Nya Iphone ”billigare” – här är alla nyheter från eventet

Bättre kamera, längre batteritid och snabbare processor. Det var några av nyheterna för nya Iphone. Di Digital rapporterade live när techjätten höll sitt traditionsenliga höstevent på Apple Park i Cupertino, Kalifornien.

Foto: TT
Foto: TT
Apples vd Tim Cook håller en Iphone.Foto: Marcio Jose Sanchez
Foto: TT

(Di Digital/San Francisco) Det är numera en tradition att Apple bjuder in en utvald skara till ett event i början av september, då man brukar lansera nya modeller av Iphone.

Inför tisdagskvällens lansering haglade ryktena i vanlig ordning om vilka nyheter som skulle komma. 

Presentationen hölls på högkvarteret i Cupertino, Kalifornien och inleddes av Apples vd Tim Cook. Först ut var en genomgång av spel på bolagets nya spelplattform Arcade. Den kommer att släppas senare i september och är en del av satsningen på Apples tjänsteutbud, som man gärna vill rikta uppmärksamheten till.  

Även den nya streamingtjänsten Apple Tv Plus är på väg ut, och kommer att släppas i november till ett pris i USA på 4,99 dollar i månaden. Vilket alltså innebär ett betydligt lägre pris än flera andra konkurrenter, som till exempel Netflix vars aktie tappade över 2 procent under börsdagen.

Apple kommer också att erbjuda Apple Tv Plus gratis i ett år till dem som köper nya produkter för att locka in kunder.

Under kvällen lanserade Apple en ny Ipad av den mindre ingångsmodellen och den sjunde i ordningen. Som väntat kom även en ny version av Apples smarta klocka – Watch ”series 5”. 

Apples nya version av den smarta klockan Watch, som bland annat mäter hjärtrytmen.
Apples nya version av den smarta klockan Watch, som bland annat mäter hjärtrytmen.Foto: Press

Men huvudnumret för eventet var den 11:e generationen av Iphone. Enligt rapporter skulle Apple släppa tre nya modeller av telefonen, vilket visade sig stämma.

Instegsmodellen Iphone 11, en uppdatering från befintliga Iphone XR, kommer i sex nya färger och ska ha ett mer slitstarkt glas. Kamerafunktionen består av två kameror och bättre vidvinkel. 

Apples vd Tim Cook presenterar nya Iphone 11 i sex nya färger med bättre kamerafunktion och snabbare processor.
Apples vd Tim Cook presenterar nya Iphone 11 i sex nya färger med bättre kamerafunktion och snabbare processor.Foto: Apple live event

En nyhet är att Apple sänker priset något för Iphone 11, jämfört med var Iphone XR kostade när den kom ut förra året. Den nya telefonen kostar från 699 dollar i USA och tidigare utgångspris var 749 dollar. Något som inte var väntat, då Apple ofta höjer priserna i samband med nya släpp. XR kommer dock att finnas kvar i Apples butik till ett pris från 599 dollar i USA. Även priset i Sverige har sänkts med några hundralappar.

Prisstrategin skulle kunna vara en del i att öka försäljningen på den viktiga marknaden i Kina, där konkurrensen är tuff och bolagets försäljning har gått ner under de senaste kvartalen. Men också för att locka kunder på andra marknader som har avvaktat med att uppdatera sina telefoner. En trend som har blivit vanligare under senare år.

Den dyrare modellen av nya Iphone 11 får ett nytt namn – Pro. Den liknar befintliga XS och XS Max, men har till exempel tre kameror, en skarpare skärm och bättre batteritid med upp till 5 timmar längre än sina föregångare. 

Nya Iphone Pro - som kommer i två storlekar och här med den nya färgen ”midnattsgrön” – har tre kameror och ett efterlängtat ”night mode” för att ta foton i mörker.
Nya Iphone Pro - som kommer i två storlekar och här med den nya färgen ”midnattsgrön” – har tre kameror och ett efterlängtat ”night mode” för att ta foton i mörker.Foto: Press

De nya telefonerna kommer med operativsystemet IOS 13, som Apple visade upp på bolagets utvecklarkonferens i juni i år.

Läs också: Apple begraver Itunes – visar upp ”dark mode” i telefonen 

Iphone är fortfarande den produkt som drar in mest pengar till Apple och priserna ligger i premiumsegmentet. Men kassakon har tappat i försäljning under ett antal kvartal. Det senaste med dryga 12 procent i intäkter, men numera redovisar Apple inte antal sålda enheter.

Marknaden verkar dock inte lägga så stor vikt vid tappet. Apple har hittills gjort ett rekordår på börsen och gått upp med över 35 procent sedan i januari. Under börsdagen på tisdagen slutade kursen på drygt 1 procent upp.

Läs också: Apples kassako fortsätter att tappa – aktien går upp 

Läs mer: Inför Iphone-släppet: Apple anklagas för arbetsbrott i Kina 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera