Hoppa till innehållet

Apple håvar in efter Samsungs kollaps

Apple och LG säljer starkt i Sydkorea. Samsungs konkurrenter ser ut att vinna stora marknadsandelar i landet på grund av de tidigare batteriproblemen med modellen Galaxy Note 7.

Apples vd Tim Cook kan glädjas över framgångar på den sydkoreanska marknaden.
Apples vd Tim Cook kan glädjas över framgångar på den sydkoreanska marknaden.Foto: TT

Apple lanserade sin Iphone 7 i Sydkorea under fredagen. Sedan dess har Silicon Valley-jätten lyckats sälja hela 100 000 enheter och fått förbeställningar på ytterligare 300 000, skriver Korea Herald.

Att Apple förmodligen har lyckats knyta till sig tidigare Samsung-anhängare framgår av antalet sydkoreaner som bytt mobiloperatör sedan fredagens lansering. Totalt har 62 000 användare bytt på grund av förmånligare villkor, att jämföra med de 57 000 som valde att byta när Galaxy Note 7 kom ut.

Läs mer: Samsung till sina kunder: Stäng av telefonerna

”Det är svårt att uppskatta hur många Note-7 ägare som kommer att välja Iphone 7. Men det kan bli svårt för Samsung att vinna tillbaka kunderna när de väl bytt till en Iphone”, sa Lee Byung-tae, professor vid Korea Advanced Institute, till tidningen Korea Herald.

Även LG har också sett försäljningen av sin V20 öka med cirka 20 procent sedan lanseringen i slutet av september. Modellen släpptes vid omkring samma tidpunkt som Samsung beslutade om säljstopp för Galaxy Note 7. Branschbedömare uppger att cirka 5 000 stycken V20 säljs per dag i Sydkorea.

Läs mer: Samsungs vinst spås rasa med 47 miljarder kronor 

Samtidigt rapporterad Wall Street Journal under måndagen att Samsungs utveckling av Galaxy S8 har försenats.

Den sydkoreanska mobiltillverkaren har ännu inte lyckats klura ut vad det är som har gjort att batterierna i Galaxy Note 7 har riskerat att överhettas och fatta eld, enligt en medlem i bolagets utvecklingsteam.

Trots problemen förväntas Samsung lansera nya Galaxy S8 i februari 2017.

Finwire/ Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera