Hoppa till innehållet

Apple kastar ut succéspel – svarar med stämning

Apple har kastat ut det populära spelet Fortnite från App Store efter att bolaget bakom spelet infört nya betalmetoder som strider mot Apples regler. Det skriver CNBC. Nästan direkt efter att spelet togs bort svarade Epic Games med att stämma Apple.

Foto: Kyle Grillot

Det går inte längre att ladda ned det omåttligt populära spelet Fortnite från Apples App Store.

Anledningen är att Epic Games, som står bakom Fortnite, på torsdagen införde nya betalningssätt i spelet. Användarna kunde välja att köpa till utrustning i spelet antingen via den vanliga betalmetoden i Apple App Store eller i Google Play, eller direkt till Epic Games. Ett sådant upplägg är dock inte tillåtet vare sig i Apple App Store eller i Google Play.

För att ytterligare markera mot teknikjättarna fick spelare som betalade direkt till Epic Games 20 procents rabatt. 

På torsdagskvällen svarade Epic Games på Apples beslut att kasta ut spelet från App Store med att lämna in en stämning i en federal domstol i Kalifornien. I stämningen målar Epic Games ut Apple som en monopoljätte som kväver konkurrensen. Spelbolaget kräver att rätten bryter Apples monopol på dels distribution av appar på Apples mobila enheter och dels för betalningen av digitala tjänster i samma enheter.

Epic Games vd Tim Sweeney har tidigare kritiserat Apple för den hårda kontrollen i App Store. Han har bland annat sagt att App Store är som ett monopol och att Apple och Google kväver konkurrerande butiker genom sitt agerande. Både Apple och Google tar runt 30 procent av intäkterna som appbolagen tjänar på sina nedladdningar, skriver CNBC.

”Epic Games tog det olyckliga steget att bryta mot riktlinjerna i App Store som tillämpas på samma sätt för alla utvecklare och är utformade för att hålla butiken säker för våra användare”, skriver Apple i ett svar till The Verge.

Spelet är fortfarande tillgängligt på Google Play trots att bolaget brutit mot reglerna även där. Enligt Epic Games har Fortnite runt 350 miljoner registrerade användare världen över.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera