Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Apple köper poddföretag

Foto: Marcio Jose Sanchez
Hårdvarujätten Apple köper poddbolaget Pop Up Archive enligt Techcrunch, som noterar att företaget skulle kunna förbättra rekommendationerna på Itunes.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Apple har köpt Pop Up Archive, en plattform som möjliggör sökningar i podcasts. Det uppger Techcrunch.

Deras verktyg fångar upp innehållet i poddar och indexerar det automatiskt utifrån nyckelord, så att den som vill spela upp ett sökord skickas till det stället i podcasten.

Läs även: Apple köper franska fotobolaget Regaind

Någon köpesumma är inte känd. Till Techcrunch skriver Apple sitt standardsvar som de brukar ge när de blir tillfrågade om uppköp: ”Apple köper då och då små teknologiföretag, och vi brukar inte diskutera vårt syfte eller våra planer.”

Enligt Techcrunch står Apples plattformar för 55 procent av alla poddnedladdningar. Det är en siffra som har gått ned sedan 2015, då den var 70 procent.

Sajten noterar att Pop Up Archive skulle kunna hjälpa användarna av Itunes och Iphones Podcast App att hitta och rekommendera innehåll.

Pop Up Archives sajt uppger att verksamheten och supporten upphörde den 28 november, vilket antagligen har att göra med Apples uppköp.

Läs även: Apple köper laddningsspecialist 

Det svenska startupbolaget Signal Signals verksamhet är snarlik Pop Up Archive.

I slutet av september kunde Di Digital berätta att bolaget tagit in pengar för att utveckla sin tjänst för bevakning av vad som sägs i talad media, i poddar, radio, tv och Youtube.

Läs även: ”Google för ljud” tar in pengar och siktar internationellt

”Uppköpet är särskilt intressant eftersom Apple är den viktigaste spelaren på poddhimmelen. De har även själva erkänt att de är notoriskt dåliga på sök och rekommendationer. Att Apple nu satsar på att förbättra detta, och samtidigt börjar få ordning på sina statistikvertyg för poddare, bådar väldigt gott för att poddvärlden ska komma in i en helt ny mognadsfas, både affärsmässigt och användarupplevelsemässigt”, skriver Signal Signals medgrundare Tor Rauden Källstigen i ett mail till Di Digital.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post