Annons

Apple lanserar funktion som kan få annonsörer att se rött

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez
Apple släpper en ny funktion för webbläsaren Safari, som stoppar annonser från att följa med användaren på olika sajter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) På måndagen inleddes Apples utvecklarkonferens WWDC i San Jose, Kalifornien. Årets upplaga är den största hittills med 5 300 deltagare.

Under första timmen av inledningspresentationen lanserade Apple en uppdatering för Mac OS, operativsystemet för Mac-datorer, som säkerligen inte kommer att gå hem hos annonsörer.

Den nya funktionen kallar Apple ”Intelligent Tracking Prevention”. Enligt mjukvaruchefen Craig Federighi går den ut på att Apples webbläsare Safari använder maskininlärning för att identifiera så kallade ”trackers” från olika sajter. 

"Nu är din webbläsarhistorik din egen", sa Craig Federighi på scenen under presentationen.

Genom funktionen kan datorn segregera data och hindra annonser från att följa med användaren runt på nätet. Det man brukar kalla ”retargeting” på annonsspråk. Blockeringen gäller också videoklipp som sätts igång automatiskt.

Apple säljer själv inte annonser i traditionell bemärkelse och frågan är hur det här tas emot av branschen.

Läs också: Apple sent in i matchen med smart högtalare


 Läs mer om ryktena inför måndagskvällens inledningspresentation på här.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies