Hoppa till innehållet

Apple Music har växt till 50 miljoner abonnenter

Apple Music fortsätter att växa antalet betalande kunder. Men svenska Spotify är fortsatt i klar ledning på den globala streamingmarknaden.

Teknikjätten Apples streamingtjänst Music har nu växt till 50 miljoner betalande abonnenter. Det uppgav vd:n Tim Cook i samband med presentationen av bolagets fjärde kvartal, rapporterar Apple Insider.

Apple har varit pressat på börsen sedan bolagets nyliga vinstvarning och nu står det klart att till exempel Iphone-försäljningen fallit med 15 procent på ett år.

Läs mer: Apples rapport i linje med förväntningarna – aktien stiger 

Intäkterna från affärsområdet "Services", där Apple Music ingår, satte däremot ett nytt rekord med en årlig tillväxt på 19 procent. Totalt uppgick omsättningen till 10,9 miljarder dollar, motsvarande knappt 100 miljarder kronor. Även nyhetstjänsten Apple News och betaltjänsten Apple Pay räknas till "Services".

Apple Music har därmed växt från 40 miljoner betalande kunder i somras, en användartillväxt på 25 procent under de senaste sex månaderna. 

Däremot är svenska Spotify således fortsatt i ledningen på den globala streamingmarknaden. Vid utgången av det tredje kvartalet 2018 hade den svenska musiktjänsten 87 miljoner betalande användare.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera