Apple Music uppges vara på väg att gå om Spotify i antal prenumeranter i USA. Det är Wall Street Journal som rapporterar nyheten med hänvisning till branschkällor.
Skivbolag erhåller lägre royaltyintäkter om streamingtjänsten uppnår vissa mål kopplade till prenumerationstillväxt. Av det skälet behöver streamingtjänsterna redovisa dessa siffror för skivbolagsbranschen.
Källor med insyn i branschen uppger för tidningen att Apple Musics tillväxttakt i antalet prenumeranter för den amerikanska marknaden på månadsbasis är cirka 5 procent, samtidigt som den svenska musiktjänsten ökar med 2 procent per månad. Givet denna skillnad bör Apple Music gå om Spotify i sommar i antalet prenumeranter, uppger källorna.
Läs mer: Så rika blir svenskarna på framgångssagan Spotify
Spotify anses vara den dominerande aktören i streamingbranschen, långt före Apple Music som innehar andraplatsen. Spotify hade 70 miljoner prenumeranter på global basis den förra månaden, samtidigt som Apple Music uppger för Wall Street Journal att de nu har 36 miljoner betalande användare.
Apple Music lanserades i juni 2015 och låter användare strömma låtar från en musikkatalog samt erbjuder stöd för uppspelningar av Itunes-låtar. Spotify lanserades 2008 och dök upp först tre år senare på den amerikanska marknaden. Inget av företagen redovisar prenumerationssiffror på segmentsnivå öppet, vilket inbegriper marknader såsom USA.
De nya uppgifterna kan utgöra ett orosmoment för Spotify, som drivit på sin användartillväxt kraftigt de senare åren. I mars eller april i år väntas bolaget noteras på börsen i New York.
Läs mer: Spotifys hemliga besked: Vi är snart värda 200 miljarder