Hoppa till innehållet

Apple släpper nytt – det här kan du vänta dig

Nya appar, operativsystem och kanske en ny bärbar datormodell. Detta kan vi vänta oss av Apples utvecklarkonferens i San Francisco.

Tim Cook, Apples vd, under en tidigare upplaga av bolagets utvecklarkonferens.
Tim Cook, Apples vd, under en tidigare upplaga av bolagets utvecklarkonferens.Foto: David Paul Morris

Idag drar teknikjätten Apple igång sin stora utvecklarkonferens WWDC. Di Digital kommer att rapportera på plats på måndagskvällen svensk tid.

Historiskt har Apple använt konferensen för att presentera nyheter som prestandadatorn Mac Pro, högtalaren Homepod och musiktjänsten Apple Music.

Denna gång väntas uppdateringar av Apples operativsystem och flera nya appar. Även om konferensen är inriktad på mjukvara så förväntas Tim Cook även presentera en ny Mac Pro-modell, skriver The Verge.

Enligt Bloomberg News väntas Apple stänga ned musikappen Itunes. Det sker i samband med att bolaget rör sig bort från att Iphone är kärnprodukten för att i stället fokusera på att utveckla sina abonnemangstjänster.

I stället ska Apple lansera tre separata appar som täcker in musik, podcasts och tv, skriver nyhetsbyrån.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera