Annons

Apple spås presentera Netflix-utmanare om två veckor

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook. Foto: Marcio Jose Sanchez
Apple har bjudit in media till ett evenemang den 25 mars där elektronik- och mjukvarukoncernen väntas lansera en tv- och video-abonnemangstjänst. Det rapporterar Reuters med hänvisning till källor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Satsningen på underhållning markerar ett strategiskt skifte för bolagets intäktsströmmar, som på senare år har lidit av en mobiltelefonimarknad där tät konkurrens har gjort det allt svårare att göra stora marginaler. Bolaget väntas därför satsa hårdare inom mjukvaruområdet och börja utmana streamingtjänster som Netflix med egenproducerad underhållning.

Underhållningstjänsten väntas inkludera ett abonnemangsupplägg liknande just Netflix och Amazon Prime.

Läs mer: Glädjebesked för Spotify och Apple: Streaming ökar intäkterna i USA 

Tidigare har uppgifter gjort gällande att Apple också kan agera som en återförsäljare av prenumerationstjänster kopplade till andra aktörer, exempelvis CBS, Viacom och Lions Gate, likväl som för det egenproducerade innehållet.

Apple har investerat över 2 miljarder dollar i film- och tv-produktioner samt bland annat knutit till sig programledare som Oprah Winfrey, skriver nyhetsbyrån.

Lanseringen väntas ske globalt och troligen via App Store, den plattform Apple redan använder för sin film- och tv-programuthyrningstjänst.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer