Hoppa till innehållet

Apple utmanar Elon Musk – tar chefer från Tesla för att bygga elbilar

Samtidigt som Elon Musk blivit världens rikaste man får han ny konkurrens av Apple. Techjätten lägger in en ny växel för att ta fram självkörande och elektriska bilar och för samtal med tillverkare.

Teslas grundare Elon Musk och Apples vd Tim Cook.
Teslas grundare Elon Musk och Apples vd Tim Cook.

Apple har plockat flertalet chefer från Tesla till sitt elbilsprojekt, rapporterar Bloomberg News. Arbetet leds av Teslas tidigare chefsingenjörer Doug Field tillsammans med Steve Mac Manus och Stuart Bowers. Totalt arbetar hundratals ingenjörer på bilprojektet enligt Bloomberg. 

En mindre andel av projektet har fokus på själva hårdvaran kring bilen, bland annat batteriteknik, drivenheten, säkerhet och inredningen.

Bilprojektet ligger under Apples ai-chef John Giannandrea vilket tyder på att fokus ligger på självkörning. Apple har sedan tidigare utvecklat ett system för självkörning som testas i trafik sedan 2017, vilket nu ska integreras i den egna bilen. 

Enligt uppgifter till Wall Street Journal siktar Apple på att börja tillverka bilarna redan 2024.  

Liksom med sina andra produkter så planerar Apple att lägga ut tillverkningen av bilarna. Under gårdagen bekräftade koreanska Hyundai att Apple för samtal med biltillverkare för att ta hjälp med att utveckla fordon. Hyundais aktie rusade med 24 procent efter beskedet.

Elbilstillverkaren Teslas framgångar på börsen har samtidigt gjort grundaren Elon Musk till världens rikaste man. Hans förmögenhet var under gårdagen värd 195 miljarder dollar, motsvarande 1600 miljarder kronor, och har nu gått om Amazons grundare Jeff Bezos.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera