Sedan 2013 har Soundtrack Your Brand distribuerat musik till andra företag, så som barer, butiker och restauranger. Först med draghjälp från delägaren Spotify, men senare på egen hand.
Nu kan Apple komma att utmana det svenska startupbolaget. Techjätten har nämligen ansökt om varumärkesskydd för "Apple Music for Business", enligt handlingar som lämnats in till amerikanska myndigheter. Detaljerna är sparsmakade, men troligtvis handlar det just om en tjänst som tillhandahåller bakgrundsmusik åt företagskunder.
Ola Sars är medgrundare och vd på Soundtrack Your Brand. Han är inte överraskad över Apples nya drag.
”Inte alls, jag tycker till och med att de är lite sena på bollen. Vi vet att alla de stora aktörerna – till exempel Amazon, Apple och Google – sedan ungefär fyra år tillbaka har tittat på det vi gör med stor nyfikenhet”, säger Ola Sars.
”Det här är nästa naturliga steg för alla stora streamingtjänster. Många pratar om att familjeabonnemang är det nya svarta, men företagsaffären har mycket större potential.”
Läs mer: Soundtrack Your Brand dubblar intäkterna – går back 100 miljoner
Men än så länge har ingen av de stora streamingtjänsterna helt och hållet tagit klivet in på företagsmarknaden. Spotify använder sig fortsatt av Soundtrack Your Brands tjänster på området och har ingen intern B2B-försäljning.
”Daniel Ek och Martin Lorentzon har varit väldigt smarta som låtit oss driva det här fristående. De förstår verkligen styrkan i en entreprenörs drivkraft”, säger Ola Sars.
För att få spela musik i kommersiella miljöer, till exempel i detaljhandeln eller i restauranger, behövs andra typer av licenser och rättigheter från skivbolagen.
”B2B-affären är betydligt mer lönsam än streaming riktad mot konsumenter”, säger han.
Men marknaden är fortfarande i sin linda, understryker Ola Sars. Enligt Soundtrack Your Brand missbrukar fortfarande 21,5 miljoner småföretag i västvärlden konsumenttjänster, trots hot om höga böter, vilket innebär uteblivna royalties till musikindustrin på runt 24 miljarder kronor per år.
”Vi har velat att de stora techjättarna ska ge sig in på vår marknad, för då kommer vår streamingmodell helt plötsligt hamna högt upp på agendan hos branschorganisationer och rättighetsinnehavare”, säger Ola Sars.
Läs mer: Soundtrack Your Brand sparkar en femtedel av sina anställda
Enligt uppgifter till Di Digital har Apple sedan en tid tillbaka försökt ge sig in på företagsmarknaden i samarbete med andra aktörer. Dessa försök har dock hittills runnit ut i sanden och nu tycks Apple utveckla en B2B-tjänst helt på egen hand.
Apple har mycket kapital i ryggen och sin konsumenttjänst Apple Music, med cirka 50 miljoner betalande kunder, som en potentiell distributionskanal. Känner ni inte någon oro över det?
”Det här är positivt för oss till 99,9 procent. Tajmingen är perfekt, för ett och ett halvt år sedan hade det varit tuffare. Nu är vi igång på 47 marknader, med världens största katalog av licensierad musik, och har möjlighet att rulla ut i ytterligare 40 länder redan nästa år. När alla andra nu ska hinna ifatt kommer de att titta på oss”, säger Ola Sars.
Blir Soundtrack Your Brand en ännu hetare uppköpskandidat när de stora techjättarna nu tydligt sneglar på er marknad?
”Jo, det är klart. Men vi har en tydlig agenda att på egen hand, med hjälp av våra investerare, skapa nästa stora svenska varumärke i Soundtrack. Vi har byggt upp en helt ny marknad och är på god väg att bli världsledande”, säger han.
Enligt Di Digitals uppgifter har redan flera amerikanska bolag hört av sig med intresseförfrågningar till Soundtrack Your Brand, men det är ingenting som Ola Sars vill kommentera.
Läs mer: Musikprofilen Ola Sars: ”Därför betalade Apple tre miljarder dollar för Beats Music”