Hoppa till innehållet

Apple utmanar svenska streamingbolaget: ”Sena på bollen”

Apple filar på en streamingtjänst riktad till företagskunder och utmanar därmed svenska Soundtrack Your Brand. Men medgrundaren Ola Sars känner ingen oro: ”Det här är positivt för oss till 99,9 procent.”

Soundtrack Your Brands grundare Joel Brosjö, Andreas Liffgarden och Ola Sars.
Soundtrack Your Brands grundare Joel Brosjö, Andreas Liffgarden och Ola Sars.Foto: Press.

Sedan 2013 har Soundtrack Your Brand distribuerat musik till andra företag, så som barer, butiker och restauranger. Först med draghjälp från delägaren Spotify, men senare på egen hand.

Nu kan Apple komma att utmana det svenska startupbolaget. Techjätten har nämligen ansökt om varumärkesskydd för "Apple Music for Business", enligt handlingar som lämnats in till amerikanska myndigheter. Detaljerna är sparsmakade, men troligtvis handlar det just om en tjänst som tillhandahåller bakgrundsmusik åt företagskunder.

Ola Sars är medgrundare och vd på Soundtrack Your Brand. Han är inte överraskad över Apples nya drag.

”Inte alls, jag tycker till och med att de är lite sena på bollen. Vi vet att alla de stora aktörerna – till exempel Amazon, Apple och Google – sedan ungefär fyra år tillbaka har tittat på det vi gör med stor nyfikenhet”, säger Ola Sars.

”Det här är nästa naturliga steg för alla stora streamingtjänster. Många pratar om att familjeabonnemang är det nya svarta, men företagsaffären har mycket större potential.” 

Läs mer: Soundtrack Your Brand dubblar intäkterna – går back 100 miljoner 

Men än så länge har ingen av de stora streamingtjänsterna helt och hållet tagit klivet in på företagsmarknaden. Spotify använder sig fortsatt av Soundtrack Your Brands tjänster på området och har ingen intern B2B-försäljning.

”Daniel Ek och Martin Lorentzon har varit väldigt smarta som låtit oss driva det här fristående. De förstår verkligen styrkan i en entreprenörs drivkraft”, säger Ola Sars.

För att få spela musik i kommersiella miljöer, till exempel i detaljhandeln eller i restauranger, behövs andra typer av licenser och rättigheter från skivbolagen. 

”B2B-affären är betydligt mer lönsam än streaming riktad mot konsumenter”, säger han.

Men marknaden är fortfarande i sin linda, understryker Ola Sars. Enligt Soundtrack Your Brand missbrukar fortfarande 21,5 miljoner småföretag i västvärlden konsumenttjänster, trots hot om höga böter, vilket innebär uteblivna royalties till musikindustrin på runt 24 miljarder kronor per år.

”Vi har velat att de stora techjättarna ska ge sig in på vår marknad, för då kommer vår streamingmodell helt plötsligt hamna högt upp på agendan hos branschorganisationer och rättighetsinnehavare”, säger Ola Sars.

Läs mer: Soundtrack Your Brand sparkar en femtedel av sina anställda 

Soundtrack Your Brands medgrundare Andreas Liffgarden och Ola Sars. Till höger: Jimmy Iovine, chef för Apple Music, och techjättens vd Tim Cook.
Soundtrack Your Brands medgrundare Andreas Liffgarden och Ola Sars. Till höger: Jimmy Iovine, chef för Apple Music, och techjättens vd Tim Cook.

Enligt uppgifter till Di Digital har Apple sedan en tid tillbaka försökt ge sig in på företagsmarknaden i samarbete med andra aktörer. Dessa försök har dock hittills runnit ut i sanden och nu tycks Apple utveckla en B2B-tjänst helt på egen hand.

Apple har mycket kapital i ryggen och sin konsumenttjänst Apple Music, med cirka 50 miljoner betalande kunder, som en potentiell distributionskanal. Känner ni inte någon oro över det?

”Det här är positivt för oss till 99,9 procent. Tajmingen är perfekt, för ett och ett halvt år sedan hade det varit tuffare. Nu är vi igång på 47 marknader, med världens största katalog av licensierad musik, och har möjlighet att rulla ut i ytterligare 40 länder redan nästa år. När alla andra nu ska hinna ifatt kommer de att titta på oss”, säger Ola Sars.

Blir Soundtrack Your Brand en ännu hetare uppköpskandidat när de stora techjättarna nu tydligt sneglar på er marknad? 

”Jo, det är klart. Men vi har en tydlig agenda att på egen hand, med hjälp av våra investerare, skapa nästa stora svenska varumärke i Soundtrack. Vi har byggt upp en helt ny marknad och är på god väg att bli världsledande”, säger han.

Enligt Di Digitals uppgifter har redan flera amerikanska bolag hört av sig med intresseförfrågningar till Soundtrack Your Brand, men det är ingenting som Ola Sars vill kommentera.

Läs mer: Musikprofilen Ola Sars: ”Därför betalade Apple tre miljarder dollar för Beats Music” 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera