Hoppa till innehållet

Apple ville köpa mediejätten Time Warner

En högt uppsatt chef på Apple har diskuterat ett eventuellt förvärv av mediejätten Time Warner, som äger bland annat HBO och CNN. Det enligt tidningen Financial Times.

Har Apple för avsikt att börja producera egna tv-serier och filmer? Nya uppgifter om förvärvsdiskussioner med mediejätten Time Warner tyder på just det.

Uppgifterna, som rapporteras av tidningen Financial Times, gäller Apple-chefen Eddy Cue. Han är en av de högst uppsatta beslutsfattarna på Apple, där han ansvarar för bland annat iTunes, Apple Music och iCloud.

På ett möte med Olaf Olafsson, chef för corporate strategy hos Time Warner, uppges han ha tagit upp möjligheten för Apple att förvärva mediejätten, som äger bland annat HBO, CNN och Warner Studios, rakt av. Det uppger tidningen Financial Times.

Syftet med mötet ska ha varit att diskutera eventuella samarbeten mellan de två företagen. Diskussionen ska ha ägt rum i fjol och uppges aldrig ha nått förbi det preliminära stadiet, enligt Financial Times. Förslaget nådde heller aldrig fram till Apple-chefen Tim Cook, enligt tidningen.

Time Warner har ett börsvärde på ungefär 60 miljarder dollar. Apple har över 216 miljarder dollar i kassan, enligt Financial Times.

Uppgifterna tyder på att Apple har långt gångna planer på att börja producera eget innehåll för sina olika plattformar. Ett förvärv av Time Warner skulle sätta till exempel HBO:s enorma arkiv av tv-serier, bland dem Game of Thrones, i Apples ägo.

Plattformar som Netflix och Amazon investerar sedan länge miljardbelopp i egna tv-produktioner. Analytiker uppger för Financial Times att det vore mer logiskt för Apple att förvärva en streamingplattform, till exempel Netflix, än ett mer renodlat innehållsbolag som Time Warner. En sådan affär skulle kunna göra det svårt för Apple att också sälja innehåll från andra producenter.  

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera