Hoppa till innehållet

Apples nya rymdcampus – världens coolaste kontor?

Runt 5 miljarder dollar kostar Apples nya campus, där 12 000 av techjättens anställda ska husera, men bygget är försenat. Di Digital har tagit sig så nära man kan den rymdskeppslika byggnaden.

Flygbild från Apples nya campus i Cupertino, Kalifornien. Byggnaden är hela 260 000 kvadrameter och ska rymma 12 000 av techjättens anställda.
Flygbild från Apples nya campus i Cupertino, Kalifornien. Byggnaden är hela 260 000 kvadrameter och ska rymma 12 000 av techjättens anställda.Foto: Apple

(Di Digital/Silicon Valley) Hettan ligger tung över Cupertino, Kalifornien, och några byggarbetare försöker hitta svalka i skuggan under några träd framför Apple Park. Det är namnet på Apples nya campus – en rund rymdskeppsliknande byggnad som är över 260 000 kvadratmeter.

Foto: Heidi Alletzhauser

En stunds vila i skuggan mellan arbetspassen. I bakgrunden skymtar Apples nya kontorsbyggnad. Foto: Heidi Alletzhauser

Idén till byggnaden kommer från Apples medgrundare och förre vd, den avlidne Steve Jobs, som redan 2006 lade fram till stadsrådet i Cupertino att han ville bygga ett andra campus. Apple Park kommer att bli bolagets nya huvudkontor istället för det befintliga campuset 1 Infinite Loop.

Foto: Heidi Alletzhauser

Apples nya campus – Apple Park ligger inklämt mellan husen i Cupertino. Här går det att se hur nära bygget faktiskt är husen i området. Det är också en kritik Apple har fått, att man inte har tänkt på infrastrukturen runtomkring och köerna som kan uppstå när 12 000 personer ska ta sig till jobbet samtidigt. Foto: Heidi Alletzhauser

Det var meningen att bygget skulle dra igång 2013, men förseningar gjorde att det dröjde till hösten 2014. Apple Park öppnades officiellt för anställda i april i år, och bygget ska färdigställas efter sommaren om man får tro ett pressmeddelande från Apple i februari.

Enligt pressmeddelandet kommer det att ta sex månader att flytta in de 12 000 Apple-anställda som ska ha sina kontorsplatser här.

Foto: Heidi Alletzhauser

Tunneln där lastbilarna med material till bygget kör in. Foto: Heidi Alletzhauser

Vi står på en väg framför Apple Park, där det hela tiden kommer lastbilar och kör in i en tunnel under byggnaden. Det råder full aktivitet och från en person som dirigerar trafik på plats får vi veta att det är folk som jobbar på bygget sju dagar i veckan, tolv timmar om dagen.

Han säger också att bygget är två år försenat och att bolaget han jobbar för har kontrakt i ett och halvt år till, det vill säga till i slutet av 2018.

Foto: Heidi Alletzhauser

Enligt personen vi pratar med på plats är en av nio delar inne i byggnaden klar. Det här skulle kunna vara den delen, då det ser ut som att man håller på att flytta in. Foto: Heidi Alletzhauser

Enligt honom är en av nio delar inne i byggnaden klar, men det är oklart om några anställda har börjat flytta in där, även om det är den informationen som har gått ut från Apple.

På slänten framför byggnaden planteras det träd för fullt. När campuset är klart är det meningen att det ska finnas 9 000 träd på plats. 

Foto: Heidi Alletzhauser

Olika sorters träd, totalt hela 9 000, ska pryda Apples nya campus. Här pågår planteringen för fullt. Foto: Heidi Alletzhauser

Förutom träd kommer de anställda att kunna träna i ett 9 000 kvadratmeter stort gym och i parken på området går det att springa eller gå på stigar som mäter 3,2 kilometer. Steve Jobs var ett stort fan av möten som hölls under promenader, och man kan tänka sig att han beställde promenadvägar.

Det kommer även att finnas ett forsknings- och utvecklingscenter på området och en teater dedikerad till Steve Jobs minne – Steve Jobs Theater. Troligt är att det kommer hållas Apple-event på teatern i framtiden.

Foto: Heidi Alletzhauser

Apple har fått sin egen väg i Cupertino. Apple Parkway, som leder in till det nya campuset. Foto: Heidi Alletzhauser

Själva campuset är dock stängt för allmänheten, men på ena sidan byggs det besökscentrum, en Apple-butik och ett kafé som är öppna för alla.

Efter ett tag ber personen som dirigerar trafik oss att gå därifrån. Han säger att omgivningarna är enskild egendom och att vi måste lämna området. 

Foto: Heidi Alletzhauser

Vi blir till slut ivägkörda från platsen med argumentet att vägen var enskild egendom, trots att vi höll oss utanför skyltarna med "stängd väg" och "gå inte in". Foto: Heidi Alletzhauser

Fakta om Apples nya campus när det öppnar:

  • Campusområdet är över 700 000 kvadratmeter.
  • Kontorsbyggnaden är över 260 000 kvadrameter, och är fyra våningar hög på höjden och har tre våningar ner i marken.
  • Apple har ersatt över 460 000 kvadrameter asfalt och cement med gräsmattor och träd
  • På campus finns 9 000 träd och promenadstigar på 3,2 kilometer.
  • De anställdas gym är över 9 000 kvadratmeter.
  • 9 000 bilar kan parkera på campus.
  • 1 000 elbilar kan laddas på samma gång.
  • 1 500 cyklar finns tillgängliga.
  • 15 000 luncher serveras på campus varje dag.
  • 17 megawatt av elen kommer från solpaneler på taket av byggnaden, vilket gör Apple Park till en av de största installationerna i världen med solenergi.
  • Bygget beräknas kosta 5 miljarder dollar, motsvarande över 40 miljarder svenska kronor.

Källa: Apple

Foto: Heidi Alletzhauser

Det finns inga kryphål in till byggarbetsplatsen kring Apples nya campus. Förutom vägarna in, där lastbilar går fram och tillbaka, är allt täckt med stängsel. Foto: Heidi Alletzhauser


Lyssna på avsnittet av Digitalpodden där vi pratar om Apples supercampus här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/applesnyasupercampus-uber-3sverigeochexit-aret2017

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Foto: Apple

Här är en tydlig överblicksbild av hur nya Apple Park är byggt mitt i ett bostadsområde i Cupertino, Kalifornien. Foto: Apple

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera