Hoppa till innehållet

Apples nya villkor kan ge miljardregn över appmakare

Apple gör en rejäl omställning i villkoren som gäller försäljning via appbutiken App Store. För prenumerationstjänster som Spotify väntar nu rejäla intäktsökningar.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto: TT

Regeländringen, som av Financial Times beskrivs som den största i App Stores historia, innebär framför allt att Apple sänker den procentandel man tar av apputvecklare som säljer prenumerationstjänster via App Store.

Sedan starten har Apple tagit 30 procent av intäkterna på all försäljning som sker via App Store. Framöver kommer appmakare som säljer prenumerationstjänster istället att få behålla 85 procent av intäkterna, men bara från kunder som betalat i mer än ett års tid. 

Regeländringen kommer i ett slag att innebära en rejäl intäktsökning för musiktjänster som svenska Spotify. Det är dock svårt att avgöra exakt hur mycket pengar det handlar om, då det inte är känt vilken andel av Spotifys abonnemang som säljs via App Store.

Läs mer: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol 

Apples regeländring kan möjligen ses mot bakgrund av ny statistik som visar att nedladdningen av nya appar minskat kraftigt. Den senaste månaden föll antalet nedladdningar med hela 20 procent i USA, enligt statistik från analysföretaget Nomura, ett tydligt tecken på att appmarknaden börjat mogna och att utrymmet för nya tjänster blir allt mindre.  

Ändringen kommer att innebära rejäla intäktsökningar för musiktjänster som Spotify.

Parallellt med de mer generösa villkoren för intäktsdelning inför Apple en ny annonsmodell i App Store. Framöver kommer utvecklare att kunna köpa annonsplats i sökresultat, ungefär på samma sätt som hos Google, för att till exempel hamna högst upp vid en sökning på "musik" eller "fotofilter". Som utvecklare kommer man att kunna rikta sina annonser mot användare av ett visst kön, en viss ålder eller geografisk plats, uppger Financial Times.

Apples plan är att intäkterna från annonsering åtminstone till viss del ska väga upp minskningen från de nya reglerna för intäktsdelning. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera