Annons

Apples nya villkor kan ge miljardregn över appmakare

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook. Foto: TT
Apple gör en rejäl omställning i villkoren som gäller försäljning via appbutiken App Store. För prenumerationstjänster som Spotify väntar nu rejäla intäktsökningar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Regeländringen, som av Financial Times beskrivs som den största i App Stores historia, innebär framför allt att Apple sänker den procentandel man tar av apputvecklare som säljer prenumerationstjänster via App Store.

Sedan starten har Apple tagit 30 procent av intäkterna på all försäljning som sker via App Store. Framöver kommer appmakare som säljer prenumerationstjänster istället att få behålla 85 procent av intäkterna, men bara från kunder som betalat i mer än ett års tid. 

Regeländringen kommer i ett slag att innebära en rejäl intäktsökning för musiktjänster som svenska Spotify. Det är dock svårt att avgöra exakt hur mycket pengar det handlar om, då det inte är känt vilken andel av Spotifys abonnemang som säljs via App Store.

Läs mer: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol 

Apples regeländring kan möjligen ses mot bakgrund av ny statistik som visar att nedladdningen av nya appar minskat kraftigt. Den senaste månaden föll antalet nedladdningar med hela 20 procent i USA, enligt statistik från analysföretaget Nomura, ett tydligt tecken på att appmarknaden börjat mogna och att utrymmet för nya tjänster blir allt mindre.  

Ändringen kommer att innebära rejäla intäktsökningar för musiktjänster som Spotify.

Parallellt med de mer generösa villkoren för intäktsdelning inför Apple en ny annonsmodell i App Store. Framöver kommer utvecklare att kunna köpa annonsplats i sökresultat, ungefär på samma sätt som hos Google, för att till exempel hamna högst upp vid en sökning på "musik" eller "fotofilter". Som utvecklare kommer man att kunna rikta sina annonser mot användare av ett visst kön, en viss ålder eller geografisk plats, uppger Financial Times.

Apples plan är att intäkterna från annonsering åtminstone till viss del ska väga upp minskningen från de nya reglerna för intäktsdelning. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies