Annons

Apples rabatt ett långfinger till Spotify – men därför kan vd:n vara lugn

Henrik Ek är reporter på Di Digital. På bilden syns Apples butik i Singapore.
Henrik Ek är reporter på Di Digital. På bilden syns Apples butik i Singapore.
Apple rabatterar sina populära tjänster om du köper fler. En klassisk ”bundle” kallad Apple one. Det tog inte mer än en kvart för Spotify att rasa och uppmana myndigheter att agera. Men lugn, Daniel Ek. Du har inget att frukta, skriver Di Digitals Henrik Ek.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det senaste halvåret har Apple sett utvecklare av appar vända sig mot dem. Utvecklare som ur deras perspektiv har Iphone att tacka för merparten av sin framgång.

Vem som kastade första stenen låter vi vara osagt, men Spotify var de som fick EU-kommissionen att inleda två utredningar mot Apple. Epic games följde efter och kuppade in Apple i en rättsprocess.

Bakom den polerade ytan på Apple finns uppenbarligen en stridslystenhet. Det är svårt att tolka lanseringen av Apple one – just nu – som något annat än ett långfinger till de som har synpunkter på hur Apple bedriver sin verksamhet.

Det var i alla fall så Spotify tolkade situationen och en kvart efter presentationen hade bolaget ett uttalande redo om hur Apple ånyo agerar för att hämma konkurrens.

Det ingår i deras relation numera, den typen av kommentarer.

Det är klart Apple funderat på att paketera sina tjänster för att skapa mervärde. Att de inte gjort det tidigare är rent av märkligt. Enligt Di Digitals källor har den typen av samtal pågått på högsta nivå inom Apple sedan 2015 när Apple music lanserades.

Men är Spotify på riktigt rädda att förlora kunder till Apple one? Det är nog ungefär ”one” i sådana fall.

Inte ens placerarna verkar tro att Spotify är illa ute. Aktien var ned med ynka 0,26 procent under tisdagen.

Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple

Att ”bundla” är ett populärt begrepp i USA – men ett ord som för bara några år sedan hade en negativ klang.

Det börjar alltid som ett sätt för människor att spara pengar, men tiden visar inte sällan att paketen kommer med en inlåsningseffekt och när några år gått förstår kunden inte varför han eller hon betalar för tjänster som aldrig används.

För en bundle är aldrig bättre än produkterna i den, och det vet Spotify.

Vi såg att viljan att välja blev större än fördelen med paket kring 2010-talet när amerikaner gick till attack mot techjättar och deras paket. Då för att slippa betala för bredband, hemtelefoni och kabel-tv med 200+ kanaler. De ville ha fiber från en annan leverantör, max fem tv-kanaker och resten av pengarna över till att lägga på Netflix.

Men det var då och nu är nu. Tiden är mogen för en ny era av bundles.

Att välja fritt är förstås det bästa som finns, men på samma sätt som vi insett att Spotify utan spellistor bara är en förlamande mängd musik så har många börjat efterfråga tjänster där man slipper välja så mycket.

Amazons berömda Prime är förmodligen världens mest framgångsrika bundle. I USA har över 80 procent av hushållen Prime, vilket är fler än de som röstade i presidentvalet 2016, som Di:s Andreas Cervenka konstaterade förra veckan.

I Amazons fall innehåller paketet fri frakt på e-handel, en videostreamingtjänst, rabatter på matvaror från Whole foods, e-böcker och lite molnlagring.

Amazon Music, en Spotifyutmanare, och Audible, en ljudbokstjänst, ingår inte i Prime, ska tilläggas.

Apple one kommer i sitt grundutbud erbjuda molntjänsten Icloud, Apple music, Apple tv+ och spelplattformen Apple arcade för 155 kronor och 199 kronor för familjer upp till fem personer.

Det är inte alls dumt, smart för att få fler att betala mer och göra affärsområdet services än mer lönsamt för Apple

Men vem skulle byta bort Spotify?

För att det ska vara värt att bundla krävs att du redan är kund till minst en av Apples tjänster, och på gränsen till att betala för två.

Det mest troliga scenariot är i sådana fall att du har lagring via Icloud och betalar 29 kronor i månaden för 200 gigabyte. Sen då?

Om du redan har Apple Music, ja, då är du ändå inte kund hos Spotify.

Apple tv+? Än så länge är det knappt någon som betalar för det, eftersom streamingtjänsten ingår ett år med de flesta nya Applehårdvaror. Och Apple tv+ är en typisk ”nice to have”-tjänst som man lätt säger upp och beställer igen, beroende på vilka serier du följer just nu.

Spelplattformen Apple arcade? Nej, jag tror inte det.

Med andra ord, Netflix, Spotify och andra streamingtjänster som tycker att Apple kväver dem har lite att frukta i Apple one. Det är för en målgrupp som redan ger Apple sina pengar. Och vem vet, om något år vill de kanske välja fritt igen?

Mer på ämnet i senaste Digitalpodden:

Länk till acast

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer