Hoppa till innehållet

Apples rapport i linje med förväntningarna – aktien stiger

Apples sista kvartal i fjol gick enligt förväntningarna, men bolaget tappade nära 27 procent i försäljning i Kina.

Apples försäljning under julkvartalet 2018 uppgick till 84,3 miljarder dollar, vilket var något högre än väntat. Det innebär en minskning med knappt 5 procent jämfört med samma kvartal 2017.

Intäkterna från Apples kassako Iphone landade på 52 miljarder dollar, en nedgång med 15 procent från året innan. Hur många Iphones som såldes är inte känt, då Apple inte längre särredovisar antal sålda enheter.

Läs mer: Apple ska mörka nyckeltal – aktien föll 

Intäkterna från tjänster, som Apple Pay, Apple Music och iCloud, uppgick till 10,9 miljarder dollar. Det är rekord och innebär en årlig ökning med 19 procent.

I Kina gick det däremot sämre och Apple tappade nära 27 procent i försäljning till 13 miljarder dollar. Enligt bolaget beror det på Kinas försämrade ekonomi.

"För att sätta det i perspektiv, och trots utmaningarna under decemberkvartalet, så växte våra intäkter från Kina något för kalenderåret", sa Apples vd Tim Cook i rapportsamtalet med analytiker.

Teorierna kring varför Iphone-försäljningen överlag går ner skiftar. Apples höga priser, mättade marknader och att kunder använder sina befintliga telefoner längre är några av skälen som diskuteras.

Lyssna på Digitalpodden: Vad blir Apples framtid? 

I början av januari gick Apple ut med en vinstvarning och hänvisade bland annat till en försvagad försäljning i Kina. Aktiekursen föll med 10 procent på börsen, för att sedan återhämta sig under de senaste veckorna och den ligger nu platt sedan årsskiftet. Bolaget har dock tappat runt 30 procent i börsvärde sedan bolaget redovisade förra kvartalsrapporten i november i fjol.

För årets första kvartal 2019 spår Apple intäkter på 55-59 miljarder, vilket är inom spannet för Bloombergs snittprognos på 59 miljarder dollar.

När Apples kvartalsrapport kom på tisdagskvällen svensk tid steg aktien med över 5 procent i efterhandeln.

Läs också: Iphone-kris för rapporterande Apple 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera