Hoppa till innehållet

"Apples storlek kan krossa Spotify"

Spotify må vara en bättre tjänst, Apple Music är ändå ett hårt slag mot Daniel Eks planer på världsherravälde, skriver Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg
Daniel GoldbergFoto: Joey Abrait

Så kom den då till slut, Apples länge beryktade Spotify-utmanare. På scen i Kalifornien presenterade musikchefen Jimmy Iovine Apple Music, en tjänst som bolaget lovar ska “för evigt förändra sättet vi lyssnar på musik”.

Det är stora ord, på bekant Applemanér. Lika bekant var känslan av att det mesta som visades upp var sånt vi sett förr, antingen i Spotify eller i någon av de andra streamingtjänster som redan finns på marknaden.

Apple Music består av tre huvudsakliga delar: Först själva streamingtjänsten, till synes snarlik Spotify både sett till innehåll och funktion. Till det kommer Connect, ett slags socialt nätverk där lyssnare kan ta del av videoklipp, foton, ljudklipp och annat från olika artister de väljer att följa. Det tredje benet är en livesänd radiotjänst, där kända artister ska turas om att ta plats vid skivspelarna.

Tjänsten lanseras i 100 länder, sannolikt även i Sverige, den 30 juni. Som väntat matchade Apple Spotifys prislapp om 10 dollar i månaden, med ett familjepris om 15 dollar för upp till sex personer (det räcker alltså med att vara två för att Apple Music ska vara det billigare alternativet).

Jämte teknikvärldens giganter är Spotify fortfarande en liten fisk i ett väldigt, väldigt stort hav.

Det är väl lika bra att säga det direkt: Ingenting av det som visades upp kändes lika intressant, lika genomtänkt eller lika tekniskt imponerande som de nya funktioner Spotify rullade ut för ett par veckor sedan.

Tyvärr tror jag inte att det kommer spela särskilt stor roll.

För så här är det. Vi svenskar har en tendens att bli hemmablinda när Spotify kommer på tal. Vi överskattar den svenskutvecklade musiktjänsten både sett till storlek och inflytande i världen. Det är kanske inte så konstigt: här på hemmaplan är ju Spotify ett lika givet inslag i mobiltelefonen som webbläsaren och Facebook-appen.

Men ute i den stora världen är situationen en helt annan. Jämte teknikvärldens giganter är Spotify fortfarande en liten fisk i ett väldigt, väldigt stort hav. Av de hundratals miljoner människor som har en Iphone runt om i världen är det en försvinnande liten del som använder, eller ens har provat på, den svenskutvecklade musiktjänsten.

Ett litet räkneexempel: På sju år har Spotify lyckats skrapa ihop i runda slängar 15 miljoner betalande kunder. Apple har sålt nästan femton gånger så många Iphones – på ett år.

På scen i San Francisco var Jimmy Iovine noga med att påpeka att Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.

Behövs en extra sockerbit? Apple ger bort tre månader av den nya tjänsten helt gratis. Visst kan Spotify matcha det, men ett priskrig mot världens rikaste och mest lönsamma teknikföretag är knappast vad den finansiellt redan hårt pressade svenska musiktjänsten behöver.

Den bistra sanningen är att det inte spelar någon större roll om Apple Music är en marginellt sämre tjänst än Spotify. Apple är helt enkelt ett så mycket större företag att det liksom inte blir någon match att tala om.

Betyder det att loppet är kört? Absolut inte. En uppsjö streamingtjänster tävlar redan idag om användarnas gunst – franskägda Deezer och Jay Z-ägda Tidal för att nämna två. Ingenting talar emot att musikmarknaden även framöver kommer att vara stor nog för flera konkurrerande plattformar. Rimligt att tro är dessutom att Apples entré får fler att upptäcka tjusningen med strömmad musik, vilket kan gynna även Spotify.

Klart är dock att Daniel Ek och Martin Lorentzon nu kommer få betydligt svårare att förverkliga sina planer på världsherravälde. Och frågan är hur länge Spotifys ägare står ut med bolagets miljardförluster nu när framtidsutsikterna inte alls ser lika ljusa ut.

Läs även: Poddar och video i "nya" Spotify

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera