Hoppa till innehållet

Apples svar till Spotify: Ni har fel

Nu ger Apple svar på tal gällande Spotifys anmälan till EU:s om konkurrensbrott. 

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.

Det var i mars tidigare i år som Spotify lämnade in en anmälan till EU mot Apple. Det svenska bolaget menar att App Store bryter mot konkurrsregler.

Anmälan kom inte som en överraskning, då Spotify under flera år klagat på hur streamingtjänsten behandlas av Apple i appbutiken. 

Bland annat menade Spotify att Apple infört regler i App Store som begränsat valfriheten, samt att den avgift apptillverkare måste betala för att finnas i App Store – 30 procent av intäkterna första året, därefter 15 procent – är konkurrenshämmande.

Läs mer: Spotify anmäler Apple till EU 

Nu har Apple skickat in sitt svar på anmälan, rapporterar Der Spiegel. Där menar bolaget att Spotifys påståenden inte stämmer och att de inte tar en så hög procentandel av Spotifys intäkter. 

Enligt Apple betalar Spotify enbart den så kallade ”Apple-skatten” på mindre än 1 procent av de betalande användarna, motsvarande runt 680 000 konton. Detta eftersom Spotify enbart tecknade användare via App Store mellan 2014 till 2016. Sedan 2016 är det inte längre möjligt att ansluta till Spotify genom Apple. 

Som svar på kritiken kring App Store har Apple lanserat en hemsida för att öka transparensen kring hur appbutiken fungerar.

Bolaget blev tidigare i år stämda av en grupp icke-namngivna utvecklare, som anklagar Apples appbutik för att vara ett monopol. 

Apple får en stor del av sina intäkter via App Store. Skulle domen inte falla till deras fördel innebär det med största sannolikhet en stor förlust för Apple. 

Läs mer: USA:s högsta domstol dömer ut Apple i monopolmål 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera