Hoppa till innehållet

Apples tv-tjänst på väg och Disney filar på sin: ”Netflix får se upp”

Utbudet av tv och film på nätet är större än någonsin. Och det blir snart ännu svårare att välja när både Apple och Disney lanserar sina egna strömningstjänster.

Foto: AP

Frågan är vilken tjänst som vinner i kriget om konsumenternas tid.

Att titta på tv och video på nätet växer år för år. Över hälften av svenska internetanvändare betalar för ett abonnemang på en strömningstjänst och unga mellan 16 och 25 år tittar inte på traditionell tv längre, enligt rapporten Svenskarna och internet.

Strömningstjänsten som dominerar bland svenskarna är Netflix. Åldersgruppen som tittar allra mest är 16–25-åringar, över en tredjedel gör det varje dag.

15 procent av befolkningen tittar dagligen på tv-kanalernas strömningstjänster. Några av de kända tjänsterna förutom Netflix är HBO Nordic, Viaplay och Cmore.

Nu ger sig en ny jätte in i strömningskriget. Nyligen meddelade teknikjätten Apple att de snart släpper den egna tjänsten Apple tv plus i över hundra länder. Enligt Apple kommer alla som köper en ny telefon, surfplatta eller dator från teknikjätten att bjudas på ett års abonnemang.

”Det betyder att de har åtminstone ett år på sig att bevisa att deras tjänst är något att ha. Man räknar med att Apple säljer 100 miljoner produkter per kvartal, då hamnar man inte långt från den användarbas som Netflix har i dag”, säger Jonas Rydholm Birmé på konsultbolaget Eyevinn Technology.

Priset för en prenumeration kommer att vara betydligt lägre än hos konkurrenterna.

Det är ingen slump, anser Jonas Rydholm Birmé.

Det kan vara ett sätt att locka in användare att prova tjänsten till en början, eftersom utbudet av serier och filmer inte riktigt är på samma nivå som konkurrenterna i dagsläget.

Samtidigt filar Disney på sin videotjänst – Disney Plus. När den kommer till Sverige är inte känt, men med största sannolikhet kommer den att revolutionera marknaden, bedömer Jonas Rydholm Birmé.

”Det blir ytterligare en tjänst som Netflix får se upp för. De har stor potential med ett brett egenproducerat innehåll och möjligheten att bygga nya serier på vilket av deras varumärken som helst. Jag skulle ha respekt för både Apple och Disney.”

Det råder ingen tvekan om att konsumenterna är beredda att lägga mycket tid på att titta på filmer och serier. Men frågan är hur mycket pengar de är villiga att lägga när fler och fler alternativ dyker upp.

Som konsument har du ju begränsningar i hur stor din plånbok är. I valet mellan två olika tjänster tycker nog de flesta konsumenter att det viktigaste är kvalitén på innehållet, och ju bättre innehåll, desto fler användare lockar det.

Som konsumenter är vi trots allt illojala. Håller det inte måttet flyr vi gärna till en annan.

”Bara för att Netflix dominerar nu måste de inte göra det i framtiden. Men vilken tjänst det blir är svårt att säga. Jag tror inte vi har sett slutet på nya tjänster som dyker upp, det kommer att bli ännu fler att välja mellan framöver”, säger Jonas Rydholm Birmé.

(TT / Di Digital)

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera