Hoppa till innehållet

Apples vd: Vill inte att min brorson använder sociala medier

Apples vd Tim Cook avråder unga personer i sin närhet från att använda sociala medier.

Under hösten har olika negatvia effekter av såväl smarta telefoner som sociala medier uppmärksammats, framför allt i USA. Rörelser som Time Well Spent har även nått Sverige.

Nu berättar Apples vd Tim Cook att han ser fördelar med att begränsa barns närvaro i sociala medier.

”Jag har inte barn, men jag har en brorson som jag sätter en del gränser för. Det finns saker som jag inte tillåter; jag vill inte att de ska vara på sociala medier”, säger han i samband med ett skolbesök i Storbritannien, rapporterar The Guardian.

Brorsonen fyller snart tonåring.

Läs mer: De vill motverka app-beroende: ”Dags för ett nytt perspektiv” 

Eleverna på skolan som Cook besöker lär sig att koda – men Apple-vd:n anser att användningen av teknik i klassrummen bör begränsas, även i ämnen som kräver datorer.

”Det finns fortfarande begrepp som du vill kunna prata om och förstå. Om jag tycker att du ska använda mycket teknik på en litteraturlektion? Antagligen inte”, säger han.

När det gäller språkkunskaper är Cook dock för en mer teknisk inriktning i skolorna:

”Jag tycker, om du måste välja, att det är viktigare att lära sig kodning än ett främmande språk. Jag vet att vissa inte håller med mig om det. Men kodning är ett globalt språk, ett sätt att kunna konversera med sju miljarder människor.”

(TT/Di Digital)

Mer om teknikens baksida i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/bonus-arfacebookvartidstobaksbolag-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera