Annons

Så ska Appliedgroup Nordic ge e-handlare lojala kunder

AppliedGroup Nordics grundare: Thomas Jonasson, Johan Wikström och Julia Wikström.
AppliedGroup Nordics grundare: Thomas Jonasson, Johan Wikström och Julia Wikström. Foto: Jonas Amréus, Esatto.
Sundsvallsbolaget Appliedgroup Nordic, som vill hjälpa e-handlare få lojalare kunder, tar in 3 miljoner kronor från bland annat Almi Invest. Nu ska bolaget lansera sin tjänst döpt till Pinguin. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Appliedgroup Nordic grundades 2016 och har under de senaste 12 månaderna tagit fram en tjänst som går under namnet Pinguin. Mjukvaran fungerar som ett slags lojalitetsprogram som kopplar ihop och belönar vad användaren gör på e-handelssajten med till exempel sociala medier.

Nu är produkten redo och för att kratta manegen inför en bredare lansering har bolaget tagit in 3 Mkr från bland annat Almi Invest, Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse och Mid Sweden University Ventures. 

“Det känns verkligen kul att vi nu ges möjligheten att fullfölja vår plan om lansering i höst. Extra kul känns det att Mittuniversitetet, platsen där allt började, fortsätter följa med oss på vägen, dessutom på ett djupare plan än tidigare”, säger Johan Wikström, vd och medgrundare av Appliedgroup Nordic.

"Pengarna ska gå till att få igång försäljningen samt till vidareutveckling av produkten", säger Thomas Jonasson, medgrundare.

Utöver detta investerar även ett antal personer från e-handelsbranschen som kommer ta en rådgivande roll i bolaget. 

"Det vi har jobbat mycket med är att få produkten så bra anpassad som möjligt mot branschens behov och då är det ett stort plus att vi alltid kunnat ringa de här branschpersonerna och få givande svar", säger Thomas Jonasson. 

Mjukvaran utvecklas i samarbete med ett antal pilotkunder som matleverantören Menigo.

"Från branschen har vi överlag fått ett väldigt positivt bemötande oavsett vem vi pratar med. Så nu är vi taggade för lanseringen", säger Thomas Jonasson. 

Appliedgroup Nordic är även ett av de bolag som tävlar i Di Digitals pitchtävling Startup Tour i Umeå den 11 oktober. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies