Hoppa till innehållet

Så ska Appliedgroup Nordic ge e-handlare lojala kunder

Sundsvallsbolaget Appliedgroup Nordic, som vill hjälpa e-handlare få lojalare kunder, tar in 3 miljoner kronor från bland annat Almi Invest. Nu ska bolaget lansera sin tjänst döpt till Pinguin. 

AppliedGroup Nordics grundare: Thomas Jonasson, Johan Wikström och Julia Wikström.
AppliedGroup Nordics grundare: Thomas Jonasson, Johan Wikström och Julia Wikström.Foto: Jonas Amréus, Esatto.

Appliedgroup Nordic grundades 2016 och har under de senaste 12 månaderna tagit fram en tjänst som går under namnet Pinguin. Mjukvaran fungerar som ett slags lojalitetsprogram som kopplar ihop och belönar vad användaren gör på e-handelssajten med till exempel sociala medier.

Nu är produkten redo och för att kratta manegen inför en bredare lansering har bolaget tagit in 3 Mkr från bland annat Almi Invest, Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse och Mid Sweden University Ventures. 

“Det känns verkligen kul att vi nu ges möjligheten att fullfölja vår plan om lansering i höst. Extra kul känns det att Mittuniversitetet, platsen där allt började, fortsätter följa med oss på vägen, dessutom på ett djupare plan än tidigare”, säger Johan Wikström, vd och medgrundare av Appliedgroup Nordic.

"Pengarna ska gå till att få igång försäljningen samt till vidareutveckling av produkten", säger Thomas Jonasson, medgrundare.

Utöver detta investerar även ett antal personer från e-handelsbranschen som kommer ta en rådgivande roll i bolaget. 

"Det vi har jobbat mycket med är att få produkten så bra anpassad som möjligt mot branschens behov och då är det ett stort plus att vi alltid kunnat ringa de här branschpersonerna och få givande svar", säger Thomas Jonasson. 

Mjukvaran utvecklas i samarbete med ett antal pilotkunder som matleverantören Menigo.

"Från branschen har vi överlag fått ett väldigt positivt bemötande oavsett vem vi pratar med. Så nu är vi taggade för lanseringen", säger Thomas Jonasson. 

Appliedgroup Nordic är även ett av de bolag som tävlar i Di Digitals pitchtävling Startup Tour i Umeå den 11 oktober. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera