Hoppa till innehållet

AR-bolaget Magic Leap lanserar – efter 7 år och 20 miljarder

Augmentet reality-bolaget Magic Leap lanserar sin första hårdvara efter sju års arbete i det dolda och över 20 miljarder kronor i finansiering. Om AR-glasögonen lever upp till förväntningarna återstår att se, menar kritiker.

Magic Leap lanserade sin första produkt Magic Leap One på onsdagen.
Magic Leap lanserade sin första produkt Magic Leap One på onsdagen.Foto: Magic Leap

Bolagen som hoppas rida på en våg av AR-hype väntar fortfarande på att konsumenterna ska hoppa på tåget. Nu kan det amerikanska techbolaget Magic Leap möjligtvis bli drivande i utvecklingen i och med att bolaget på onsdagen släppte sin första produkt, Magic Leap One, till försäljning, rapporterar Bloomberg. 

Läs mer: AR-bolaget Magic Leap tar in 4 miljarder – närmar sig lansering 

Produkten består av ett par AR-glasögon kopplade till en konsol med processorkraft motsvarande en laptop samt en rörelsekänslig handkontroll. Ambitionen är att integrera digitala element i användarens omgivning och på så vis förstärka verkligheten, så kallad AR.

Magic Leap One består av ett par AR-glasögon, en konsol med stor processorkraft och en rörelsekänslig handkontroll.
Magic Leap One består av ett par AR-glasögon, en konsol med stor processorkraft och en rörelsekänslig handkontroll.Foto: Magic Leap

I ett första steg kommer produkten endast att finnas till försäljning i ett fåtal amerikanska städer och går för 2 295 dollar, motsvarande drygt 20 000 kronor.

Läs mer: Techjättarna utmanar hajpade augmented reality-bolaget 

Men produktens framgång kräver att Magic Leap lyckas övertyga mjukvaruutvecklare att bygga applikationer för AR-plattformen, då produkten i sig bara erbjuder själva hårdvaran, skriver Bloomberg. Målet är att skapa en delad, AR-upplevelse för flera användare – en verklighet som grundaren och vd:n Rony Abovitz kallar ”Magicverse”.

Trots kritiken har flera stora techjättar valt att backa Magic Leap med totalt 20 miljarder kronor. Bland andra Google Ventures, Alibaba och riskkapitaljätten Andreessen Horowitz har investerat i bolaget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera