Annons

AR-bolaget Magic Leap lanserar – efter 7 år och 20 miljarder

Magic Leap lanserade sin första produkt Magic Leap One på onsdagen.
Magic Leap lanserade sin första produkt Magic Leap One på onsdagen. Foto: Magic Leap
Augmentet reality-bolaget Magic Leap lanserar sin första hårdvara efter sju års arbete i det dolda och över 20 miljarder kronor i finansiering. Om AR-glasögonen lever upp till förväntningarna återstår att se, menar kritiker.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolagen som hoppas rida på en våg av AR-hype väntar fortfarande på att konsumenterna ska hoppa på tåget. Nu kan det amerikanska techbolaget Magic Leap möjligtvis bli drivande i utvecklingen i och med att bolaget på onsdagen släppte sin första produkt, Magic Leap One, till försäljning, rapporterar Bloomberg. 

Läs mer: AR-bolaget Magic Leap tar in 4 miljarder – närmar sig lansering 

Produkten består av ett par AR-glasögon kopplade till en konsol med processorkraft motsvarande en laptop samt en rörelsekänslig handkontroll. Ambitionen är att integrera digitala element i användarens omgivning och på så vis förstärka verkligheten, så kallad AR.

Magic Leap One består av ett par AR-glasögon, en konsol med stor processorkraft och en rörelsekänslig handkontroll.

I ett första steg kommer produkten endast att finnas till försäljning i ett fåtal amerikanska städer och går för 2 295 dollar, motsvarande drygt 20 000 kronor.

Läs mer: Techjättarna utmanar hajpade augmented reality-bolaget 

Men produktens framgång kräver att Magic Leap lyckas övertyga mjukvaruutvecklare att bygga applikationer för AR-plattformen, då produkten i sig bara erbjuder själva hårdvaran, skriver Bloomberg. Målet är att skapa en delad, AR-upplevelse för flera användare – en verklighet som grundaren och vd:n Rony Abovitz kallar ”Magicverse”.

Trots kritiken har flera stora techjättar valt att backa Magic Leap med totalt 20 miljarder kronor. Bland andra Google Ventures, Alibaba och riskkapitaljätten Andreessen Horowitz har investerat i bolaget.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies