Annons

”Är det dags att börsnotera Zound nu, Tommy?”

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Hörlurs- och högtalarbolaget Zound har förnyat sitt avtal med brittiska Marshall fram till 2033. Sista hindret för att ta bolaget till börsen är därmed undanröjt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Äntligen! När Zound skriver på med Marshall är det ett riktigt ”Gert Fylking i rosa träningsoverall”-ögonblick.

Förhandlingarna om nästa licensperiod har dragits i långbänk i flera år – och varit det stora hindret för en börsnotering av bolaget. Zounds ordförande, storägaren Tommy Jacobsson, sa det själv rakt ut när han lät sig intervjuas i Di Digitals podd Startup Stories i februari i år.

Det tidigare avtalet gick visserligen inte ut förrän 2022. Men eftersom lurarna och högtalarna av märket Marshall är Zounds viktigaste produkt har det gamla avtalet bedömts vara ett osäkerhetsmoment för stort för marknaden att hantera.

Det nya avtalet sträcker sig alltså fram till 2033. Att Zound har sockrat affären med aktier som motsvarar 5 procent av bolaget tyder på hårda förhandlingar, men borgar även för ett nära samarbete.

Förhandlingarna med Marshall har de senaste åren försvårats av det infekterade ägarbråk som pågått bakom kulisserna mellan bolagets ordförande Tommy Jacobsson och grundaren Konrad Bergström. Något förenklat kan man säga att Marshall varit tvungna att vänta och se vem som skulle gå segrande ur kampen innan de skrev på. 

Konrad Bergström har stått högt i kurs hos Marshall. Det var han som en gång i tiden åkte till Milton Keynes i England och övertygade Marshallbossarna att teckna sitt första licensavtal med Zound. Konrad Bergström utsågs senare till trustee, medlem i den rådgivande kommittén, i Marshalls ägarbolag. 

Men efter Zounds lansering av den floppade Marshall-telefonen 2015 började Konrad Bergström och vd:n Pernilla Ekmans visioner glida isär, i alla fall om man ska tro Konrads beskrivning. Medan hon blev avskräckt fick han mersmak och propagerade internt för att bolaget skulle ligga i teknisk framkant, och satsa på hög tillväxt. Vd Pernilla Ekman ville satsa på design, vara en "fast follower" på teknikområdet och växa med lönsamhet.

Läs mer: Marc Wallenberg lägger miljardbud på Zound 

Som Di Digital rapporterat utmynnade det hela i att Konrad Bergström samlade ihop ett gäng investerare med Marcus Wallenbergs son Marc Wallenberg i spetsen och lade ett miljardbud på Zound. Men budet ogillades av Tommy Jacobsson. Som Di Digital rapporterat hävdar en källa på ordförandens och vd:s sida i ägarstriden att Konrad Bergström agerat olovligt och fört ut hemlig företagsinformation när han förberett budet, något han själv förnekar. 

Läs mer: ”Grundaren stjäl hemligheter – vill lägga bud på Zound” 

Det hela slutade med att Konrad Bergström fick sparken i maj och senare sålde hälften av sina aktier i bolaget.

Konrad Bergström har i en intervju med Di Digital i mitten av september gett sin version av händelserna och sagt att han gått vidare. Han säger även att han har släppt tanken om ett uppköp av Zound, och nu har fullt upp med sitt elbåtsprojectet X Shore. Vidare säger han sig inte vilja stå i vägen för Zounds samarbete med Marshall.

Läs mer: Zound-grundaren talar ut om sin hemliga budplan 

Att Zound tecknat nytt avtal med Marshall tyder på att bolagets problem i bästa fall är lösta. Turbulensen i och kring bolaget har fått Zound att tappa tempo de senaste åren. Men det går fortfarande bra. 

Under 2017 växte Zounds omsättning med 35 procent till 1,4 miljarder kronor. Vinsten uppgick till närmare 61 Mkr. Zound rapporterade även en försäljning på 413 miljoner kronor för det tredje kvartalet i år. Det är 44 procent högre än under samma period 2017.

Läs mer: Efter ägarstriden: Zound Industries ökar försäljningen kraftigt

De nya produkterna ser spännande ut de med. Lagom till jul har Zound lanserat en ny, röststyrd Marshall-högtalare med Amazons röstassistent Alexa för den amerikanska marknaden. Även ett samarbete med Google Assistant är på gång. 

Under andra halvåret 2019 ska bolagets samarbete med tyska sportjätten Adidas rullas ut. Det blir spännande att se resultatet. 

USA och snart resten av världen är just nu i början av att uppgradera till trådlösa, uppkopplade, röststyrda högtalare. Kan Zound surfa på den vågen, förvalta sin relation med Marshall och lyckas med Adidas fins det förutsättningar för lönsam tillväxt i många år framöver. 

Om inte marknaden brakar ihop fullständigt talar mycket för en spännande börsintroduktion i miljardklassen det kommande året. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies