Hoppa till innehållet

Är du tjej? Vill du koda? Gör en weekend av det!

Bristen på kvinnliga programmerare är ett välkänt problem. Hanna Pettersson och Sandra Hindskog tror sig ha receptet för att få fler tjejer att ta sina första steg som kodare.

Hanna Pettersson och Sandra Hindskog.
Hanna Pettersson och Sandra Hindskog.Foto: Sandra Hindskog

Det började med en fråga på Facebook. Arbetskamraterna Hanna Pettersson och Sandra Hindskog, till vardags på byrån Rebel & Bird, ville lära sig programmera på semestern.

Planen var att hyra ett hus i Spanien för en veckas intensivstudier. Var det någon av kompisarna som ville följa med?

24 timmar senare hade mer än 100 personer anmält sig.

“Vi blev lite chockade. Skulle vi levla upp och göra det? Vi bestämde oss för att köra”, säger Sandra Hindskog.

Resultatet blev en resa till Palma med 20 personer – alla tjejer – och en veckas introduktion i bland annat html och CSS, Python och Django, under ledning av Kundos CTO och grundare Emil Stenström.

Det funkar eftersom alla ligger på samma nivå och att det bara är tjejer.

“Det handlar om att ge självförtroende. Det är så många där ute som sitter med bra idéer som de inte vet hur de ska genomföra”, säger Sandra Hindskog.

“Det funkar eftersom alla ligger på samma nivå och att det bara är tjejer. Folk vågar fråga de här frågorna som de inte ställer annars”, fortsätter hon.

Nu är nästa resa inbokad. Den 23 oktober åker en ny grupp på 20 personer till London för en weekend på iZettles kontor. Där ska det svenska startupföretaget lära ut grunderna i javascript.

“Man hinner mer än man tror på ett par dagar. Det ger en överblick och en bättre förståelse för hur man går från tomt blad till att någonting går live på nätet”, säger Sandra Hindskog.

Även höstens resa blev snabbt fullbokad. Nu hoppas Sandra Hindskog på att kunna växla upp ytterligare, med fler och större resor. Redan finns en väntelista på Tjejer Kodars webbplats för den som är intresserad av att följa med.

“Den energi man får och det nätverk man skapar ger otroligt mycket tillbaka. Nu vill vi bara samla fler människor till det här. Det ger verkligen ringar på vattnet”, säger Sandra Hindskog.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera