Myndigheten, med ansvar att forska kring infrastruktur, trafik och transporter, har tidigare undersökt bland annat möjligheterna för självkörande bilar att fungera på svenska vägar.
Nu ska man bland annat se över hur människors resvanor förändras när maten levereras direkt till dörren, och hur e-handel påverkar livsmedelskedjornas distributionslösningar.
Allt fler svenskar hoppar på trenden att beställa matvaror över webben. Som Di Digital tidigare rapporterat ökade omsättningen i sektorn med 40 procent i fjol. Fortfarande görs dock bara 1,5 procent av alla matvaruinköp på nätet.
"Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället", säger Malin Henriksson, forskare på VTI i ett pressmeddelande.
Enligt en uppskattning från Trafikverket står svenskarnas inköpsresor för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen.VTI har fått 3,5 miljon kronor från Energimyndigheten för forskningsprojektet som ska pågå i två år.
Di Digital kunde nyligen avslöja att matjätten Axfood har långt gångna planer på en egen e-handelssatsning. Det efter att ha förhandlat om att förvärva någon av branschjättarna Linas Matkasse eller Mathem. Även ICA-koncernen har planer på att sjösätta ett eget matkasse-erbjudande.
Läs även: Axfood laddar för e-handelsoffensiv
TT / Di Digital