Hoppa till innehållet

Är mat på nätet bra för miljön? Det ska statliga forskare reda ut. 

Hur påverkas miljön när fler väljer att handla sin mat på nätet? Det ska Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) reda ut.

Mat.se är ett av flera bolag som erbjuder hemleverans av matvaror beställda på nätet.
Mat.se är ett av flera bolag som erbjuder hemleverans av matvaror beställda på nätet.Foto: Mat.se

Myndigheten, med ansvar att forska kring infrastruktur, trafik och transporter, har tidigare undersökt bland annat möjligheterna för självkörande bilar att fungera på svenska vägar. 

Nu ska man bland annat se över hur människors resvanor förändras när maten levereras direkt till dörren, och hur e-handel påverkar livsmedelskedjornas distributionslösningar.

Allt fler svenskar hoppar på trenden att beställa matvaror över webben. Som Di Digital tidigare rapporterat ökade omsättningen i sektorn med 40 procent i fjol. Fortfarande görs dock bara 1,5 procent av alla matvaruinköp på nätet. 

"Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället", säger Malin Henriksson, forskare på VTI i ett pressmeddelande.

Enligt en uppskattning från Trafikverket står svenskarnas inköpsresor för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen.VTI har fått 3,5 miljon kronor från Energimyndigheten för forskningsprojektet som ska pågå i två år.

Di Digital kunde nyligen avslöja att matjätten Axfood har långt gångna planer på en egen e-handelssatsning. Det efter att ha förhandlat om att förvärva någon av branschjättarna Linas Matkasse eller Mathem. Även ICA-koncernen har planer på att sjösätta ett eget matkasse-erbjudande. 

Läs även: Axfood laddar för e-handelsoffensiv 

TT / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera