Annons
En kvinna testar ett VR-kit.

AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Leverans innanför dörren SPONSRAT AV Postnord

Uber kan tänkas lämna Norge om transportministern inte lyssnar.

Uber krävs på 20 miljarder för stulen affärshemlighet

Dogbuddys Anna Ekman, expansionschef, Sverigechef Samira Mchater samt grundare och vd Richard Setterwall. Foto: Press

Svenska ”Airbnb för hundar” tar in 50 miljoner – ska till fler länder

Sundar Pichai, Googles vd.

Google köper HTC-anställda för miljarder

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

En kvinna testar ett VR-kit.
En kvinna testar ett VR-kit. Foto: Jessica Gow
Headsetmarknaden för AR, augmented reality och VR, virtual reality väntas öka med 58 procent årligen och uppgå till 99,4 miljoner enheter år 2021. Det framgår av den senaste kvartalsvisa undersökningen som IDC genomfört.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I fjol levererades 10,1 miljoner enheter och prognosen handlar alltså om en tiofaldig ökning fram till år 2021.

För företagsanvändare väntas AR och VR kunna höja produktiviteten och för konsumenter väntas det generera både många nya spel och upplevelser som till exempel konserter. Samtidigt kan det ge positiva sociala effekter när man delar erfarenheter på området.

Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler

På grund av den avancerade hårdvaran inom AR så väntas de flesta enheterna gå på mer än 9 000 kronor (1 000 dollar), säger seniora marknadsanalytikern Jitesh Ubrani på IDC.

”Det gör tekniken mindre tillgänglig för konsumenter i ett initialt skede, även om det troligtvis är det bästa för ekosystemet runt AR som byggs upp eftersom den sociala acceptansen för tekniken fortfarande ligger några år bort”, säger han.

Läs mer: Nu används svensk VR i brittiska skolor

Vad gäller marknadsandelar så utgjorde konsumentsegmentet 79,9 procent och företagssegmentet 20,1 procent i fjol. Fem år fram i tiden väntas konsumentsegmentet utgöra 61,5 procent och företagssegmentet växa till 38,5 procent.

Finwire / Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post