I fjol levererades 10,1 miljoner enheter och prognosen handlar alltså om en tiofaldig ökning fram till år 2021.
För företagsanvändare väntas AR och VR kunna höja produktiviteten och för konsumenter väntas det generera både många nya spel och upplevelser som till exempel konserter. Samtidigt kan det ge positiva sociala effekter när man delar erfarenheter på området.
Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler
På grund av den avancerade hårdvaran inom AR så väntas de flesta enheterna gå på mer än 9 000 kronor (1 000 dollar), säger seniora marknadsanalytikern Jitesh Ubrani på IDC.
”Det gör tekniken mindre tillgänglig för konsumenter i ett initialt skede, även om det troligtvis är det bästa för ekosystemet runt AR som byggs upp eftersom den sociala acceptansen för tekniken fortfarande ligger några år bort”, säger han.
Läs mer: Nu används svensk VR i brittiska skolor
Vad gäller marknadsandelar så utgjorde konsumentsegmentet 79,9 procent och företagssegmentet 20,1 procent i fjol. Fem år fram i tiden väntas konsumentsegmentet utgöra 61,5 procent och företagssegmentet växa till 38,5 procent.
Finwire / Di Digital