Hoppa till innehållet

AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Headsetmarknaden för AR, augmented reality och VR, virtual reality väntas öka med 58 procent årligen och uppgå till 99,4 miljoner enheter år 2021. Det framgår av den senaste kvartalsvisa undersökningen som IDC genomfört.

En kvinna testar ett VR-kit.
En kvinna testar ett VR-kit.Foto: Jessica Gow

I fjol levererades 10,1 miljoner enheter och prognosen handlar alltså om en tiofaldig ökning fram till år 2021.

För företagsanvändare väntas AR och VR kunna höja produktiviteten och för konsumenter väntas det generera både många nya spel och upplevelser som till exempel konserter. Samtidigt kan det ge positiva sociala effekter när man delar erfarenheter på området.

Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler

På grund av den avancerade hårdvaran inom AR så väntas de flesta enheterna gå på mer än 9 000 kronor (1 000 dollar), säger seniora marknadsanalytikern Jitesh Ubrani på IDC.

”Det gör tekniken mindre tillgänglig för konsumenter i ett initialt skede, även om det troligtvis är det bästa för ekosystemet runt AR som byggs upp eftersom den sociala acceptansen för tekniken fortfarande ligger några år bort”, säger han.

Läs mer: Nu används svensk VR i brittiska skolor

Vad gäller marknadsandelar så utgjorde konsumentsegmentet 79,9 procent och företagssegmentet 20,1 procent i fjol. Fem år fram i tiden väntas konsumentsegmentet utgöra 61,5 procent och företagssegmentet växa till 38,5 procent.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera