Hoppa till innehållet

Arbetarna jobbar för mycket: Zound fortsätter tillverkningen i Kinafabriker

Zound Industries fortsätter anlita fabriker i Kina trots att bolagets egna undersökningar visar att arbetarna jobbar för mycket.

Pernilla Ekman, vd Zound Industries.
Pernilla Ekman, vd Zound Industries.Foto: Foto: Evelina Carborn

Hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries, som står bakom produkter från Marshall och Urbanears, anlitar fabriker i Kina där arbetarna jobbar upp till 60 timmar i veckan.

”Vi hittar enstaka fall, då och då uppstår det här. Vi accepterar inte det och meddelar leverantören om det. Sedan följer vi upp med fabriken gällande korrigerande åtgärder och nya revisioner för att kontrollera åtgärderna”, säger Nils Norén som är produktutvecklingschef på Zound Industries.

Bolaget har, med hjälp av utomstående revisorer, genomfört flera kontroller av fabrikerna i Kina.

Enligt bolagets hållbarhetsrapport har man under 2017 sett risker med just övertid och arbetsmiljö i de nuvarande fabrikerna i Kina som tillverkar företagets produkter. 

I Kina är det tillåtet med maximalt 36 timmars övertid per månad, som motsvarar 9 timmars övertid per arbetsvecka. Det gör situationen i Zounds fabriker problematisk i och med att man ser fall där arbetarna jobbar 20 övertidstimmar per vecka.

Enligt Zound strider övertiden som arbetarna jobbar även mot bolagets egna riktlinjer, men trots att problemen upptäcktes redan under förra året väljer bolaget att fortsätta tillverkningen tillsammans med fabrikerna.

 ”Vi jobbar på att förbättra situationen. Vi tror att vi gör större nytta genom att jobba vidare med befintliga leverantörer, ger vi oss av därifrån tror vi inte att arbetsförhållandena förbättras för arbetarna”, säger Nils Norén.

Läs även: Från Shenzhen öppnar han dörren till Asien för svenska bolag

Uppgiften om att arbetarna jobbar för mycket bekräftas också av bolagets hållbarhetschef Anna Forsgren. Men enligt henne rör det sig inte om några enstaka fall.

”Det handlar om upp till 10-20 timmar extra i veckan. Generellt kan man säga att en ganska stor andel jobbar något mer än vad de ska. Det är ett återkommande problem”, säger hon.

Enligt produktutvecklingschefen Nils Norén ska Zound även tidigare än 2017 ha haft problem med övertid i en del av sina fabriker. Hur lång tid tillbaka det gäller vill bolaget inte berätta, men problemen ska vara åtgärdade i de fallen, uppger han.

Zound Industries grundades 2008 och har vuxit fort. Under förra året steg omsättningen med 35 procent till hela 1,4 miljarder kronor. Året innebar nytt rekord när vinsten fyrfaldigades till 61 miljoner kronor. Enligt uppgifter värderas Zound Industries till mellan 1,5 och 2 miljarder kronor och bolaget har runt 200 medarbetare.

”Vi tror på fortsatt lönsam tillväxt under 2018”, sa bolagets vd Pernilla Ekman i en kommentar till Di Digital efter rekordåret.

Läs mer: Vinstrekord för Sveriges lurigaste börskandidat  

Men framgångarna med försäljningen av högtalare och hörlurar som tillverkas i Kina och säljs på nästan 120 marknader har alltså en baksida. 

Förutom att människor arbetar för mycket övertid ska det även finnas brister i arbetsmiljön på fabrikerna. Det handlar om buller och ergonomin som inte håller måttet.

”Man kan sammanfatta det som att det gäller omsorgen för arbetarnas situation”, säger Anna Forsgren.

Enligt Anna Forsgren, som tillträdde som hållbarhetschef under förra året, ska det ha varit när telekomjätten Telia investerade i bolaget 2014 som Zound började ta tag i hållbarhetsfrågan.

”Telia har varit en av flera kravställare både som kund och delägare. De har ställt krav och hjälpt oss att starta resan genom att förbättra hållbarheten i produktionen”, säger hon och fortsätter:

”När vi var små var det svårt att gå till de stora etablerade fabrikerna som generellt har bättre förhållanden i sina fabriker. Det kan man inte när man är en liten tillverkare, de lyssnar inte på en.”

Anna Forsgren vill inte kommentera vad arbetarna i Kina tjänar i lön, men enligt hållbarhetschefen ska avtalen följa de lokala lagarna.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera